Loading...

Nog even op de valreep plaats ik deze blog online. Morgen is het 25 mei en dat beteken dat de AVG (Algemene veroordeling gegevensbescherming) van toepassing gaat. Een belangrijk wet voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens. Op overtreding van de AVG staan hoge boetes. De AVG heeft ook veel invloed op e-mailmarketing, ik heb mij verdiept in de mogelijkheden die Mailchimp biedt. In deze blog help ik Mailchimp gebruikers om binnen 4 stappen aan de AVG te voldoen. 

Stap 1: Zet de GPDR opties aan 

Zet eerst de GDPR opties aan om alle mogelijkheden te krijgen. Dit doe je door een vinkje aan te zetten bij:

Lists> settings > List name and defaults > Enable GDPR fields 

Zodra je het vinkje hebt aangezet en de instellingen hebt opgeslagen, komt er achter de lijstnaam een GDPR icoontje te staan.

Stap 2: Configureer een signup form

Het belangrijkste onderdeel van de aanpassingen in Mailchimp zijn de signup forms. Deze moeten worden ingericht en vormgegeven. Het belangrijkste signup form is “Update profile sample form”, deze staat namelijk automatisch gekoppeld in het e-mailtemplate dat Mailchimp al voor je heeft aangemaakt. In de signup forms geef je de verschillende segmenten aan die je wilt toevoegen aan je lijst. De “vink-mogelijkheden” zijn de uiteindelijke segmenten die worden gemaakt. Deze kan je aanpassen of verwijderen om de mogelijkheden aan te passen. Mailchimp adviseert om de oorspronkelijke te verwijderen in plaats van aan te passen.

Stap 3: Maak segmenten aan 

De segmenten die je aangemaakt hebt in het signup formulier ga je hier verder aanmaken. Door dit te doen komen alle e-mailadressen straks in het juiste segment terecht. Daarnaast zorgen deze segmenten ervoor dat je gericht e-mails kan versturen. In de onderstaande afbeelding zie je een e-mailcampagne die wordt ingericht. Je ziet dat je daar de lijst kunt kiezen en vervolgens het segment.

Je kunt daarnaast verschillende soorten segmenten aanmaken, het kan natuurlijk zo zijn dat mensen meerdere vinkjes aanzetten. Maak dus ook combinaties met de verschillende segmenten!

Stap 4: Verstuur een AVG-campagne

Wanneer je alles hebt ingericht, is het belangrijk dat jouw lijst wordt geüpdatet. Hiervoor heeft Mailchimp speciaal een template samengesteld. In het “subscriber alerts template” is de koppeling gemaakt naar het signup formulier dat je hebt opgesteld. Je kunt de template vormgeven zoals je normaal gewend bent. De link naar het signup formulier komt overigens in elke e-mail terug die je voortaan verstuurt. Hij komt namelijk achter de link “update your preferences”, hierdoor kunnen ontvangers altijd hun voorkeuren aangeven.

E-mailcampne opstellen > design email > themes > subscriber alerts 

Mailchimp is na deze stappen helemaal AVG-proof! Kom je er niet uit? Stuur dan even een berichtje! 

2018-05-27T18:56:04+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op