Ik ben een marketinggeneralist, jij binnenkort ook?

Misschien is het een term die je nog niet eerder hebt gehoord. Grote kans dat je hem over een paar jaar helemaal niet meer hoort als het aan de trends en ontwikkelingen ligt. Toch is een marketinggeneralist van onschatbare waarde voor ondernemingen. Ik geef je vandaag redenen genoeg om je te ontwikkelen tot marketinggeneralist.

Wat is marketinggeneralist ?

Een marketinggeneralist is een marketeer die meerdere marketingdisciplines/tools in de basis beheerst. Hij is dus geen specialist en is dus bedoelt om “overview” te houden. Een marketinggeneralist ziet verbanden tussen de verschillende kanalen en activiteiten. In mijn ogen een ontzettend leuke functie. Het vraagt om creativiteit, communicatie en samenwerken met diverse afdelingen. Want marketing zit niet alleen in de juiste uitingen naar je klanten. Het gaat ook om de juiste service kunnen bieden, tevreden medewerkers etc. Daarvoor moet je toch achter je laptop vandaan komen en een heel team kunnen laten draaien. 

Hoe komt het dan dat deze functie aan het uitsterven is ?

Dat komt doordat het beroep van marketeer de afgelopen jaren in een bizar tempo is veranderd. De digitale wereld is hier de reden van. De digitale omgeving biedt tal van mogelijkheden voor marketing. Denk hierbij aan SEO, SEA, contentmarketing, e-mailmarketing, UX, CRM etc. Het is een aardige waslijst aan mogelijkheden en dit is nog niet eens de helft. Wanneer je opzoek gaat naar commerciële functies kom je voornamelijk specialistische vacatures tegen. Bedrijven nemen graag allemaal verschillende specialisten in huis, logisch! Toch zit er ook een keerzijde aan….

Het nadeel van allemaal specialisten

Allemaal aparte specialisten zorgen nog niet voor een gestroomlijnd marketingbeleid. Iedereen is goed in zijn/haar vakgebied maar daardoor ontstaat er nog geen eenheid. Dankzij een marketinggeneralist is er altijd iemand die weet wat de mogelijkheden van de diverse kanalen zijn en daardoor ook een marketingbeleid kan opstellen. De marketinggeneralist weet door zijn algemene kennis welke specialisten hij moet inzetten om tot een succes te komen. 

Waarom ik mijzelf als marketinggeneralist zie ?

In juni 2017 heb ik mijn diploma Small Business & Retailmanagement gehaald. Dit betekent dat ik alle marketing theorieën, modellen en strategieën nog vers in mijn geheugen heb. Daarnaast ben ik als millennial op de hoogte van de diverse kanalen en mogelijkheden, maar niet als specialist. Het lijkt mij ontzettend gaaf om ooit door te kunnen groeien als marketinggeneralist binnen een bedrijf. Ik hou er van om op strategisch niveau de lijnen uit te kunnen zetten en in teamverband doelen te stellen. Ik hoop daarom dat bedrijven gaan inzien waarom een marketinggeneralist van toegevoegde waarde is. Om mij naast operationeel ook op strategisch niveau te ontwikkelen, heb ik besloten om mij in te schrijven voor een thuisstudie. Volgende week vertel ik hier meer over! 

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.