Hoe zorg je dat je social media campagne succesvol is?
Klanten willen graag vooraf weten wat een campagne hun oplevert, logisch! Maar voor een online marketeer ontzettend lastig te voorspellen. Het succes van een social media campagne is afhankelijk van een aantal punten. Ik zal de belangrijkste punten met jullie bespreken.
De doelgroep duidelijk in kaart
Bij een social media campagne is het mogelijk om heel scherp de doelgroep te targeten. Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer duidelijk hebt welke klanten je wilt benaderen. Wat doen ze in hun vrije tijd? Wat voor werk hebben ze? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Waar wonen ze? Hoe oud zijn ze? Zijn het mannen of vrouwen? Spreken ze Nederlands? Etc. etc. Hierdoor kunnen wij online marketeers heel eenvoudig jouw doelgroep bereiken en zijn we al een stapje dichterbij een conversie.
Een goed aanbod of een goede deal
Uiteraard moet hetgeen je verkoopt ook aanspreken bij de doelgroep. Daarvoor hebben we de doelgroep al gekaderd maar nu moet de manier van aanprijzen ook aantrekkelijk zijn. Dit kun je doen door het maken van een goede aanbieding maar ook grafische vormgeving en storytelling doen wonderen. Ga dus goed na hoe je jouw doelgroep kunt verleiden tot een aankoop.
Een fijne website
Een fijne website is nog licht uitgedrukt, hij moet vernuftig in elkaar zitten. En daarmee bedoelen we dat er nagedacht moet zijn over het ontwerp, het converteren moet snel en eenvoudig zijn. Daarnaast moet de website prettig werken, mensen moeten eenvoudig je aanbieding terug kunnen vinden en informatie over verzenden en retourneren. Dit zijn de eerste pagina’s die een online koper bezoekt.
Onvoorspelbare missers
We kunnen heel veel invloed hebben op het aankoopproces van een klant, toch zijn er nog veel meer dingen die we niet in de hand hebben.
- Is er genoeg banksaldo?
- Zijn de verzendkosten te hoog?
- Wat vindt zijn vrouw van de aankoop?
- Kwam er iets tussendoor?
- Is er een concurrent voordeliger?
- Misschien heeft hij product nu niet nodig maar over een tijdje
Maak gebruik van een pixel
Een pixel is een klein stukje code die je op je website kunt plaatsen, deze verzamelt gegevens over je bezoekers. Wanneer de Facebookpixel op je website is geplaatst en iemand via de facebookcampagne op je website komt, kan deze opnieuw worden benaderd met jouw campagne. Om het hele Facebookpixel verhaal hier uit te leggen, duurt te lang. Maar als je vragen hebt, kun je bij mij terecht!
Analyseren en optimaliseren
Je kunt nooit je campagne in één keer perfect inrichten. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig de cijfers van je campagne analyseert en optimaliseert. Je komt tenslotte steeds meer te weten over de mensen die reageren op je campagne.