Loading...

Afgelopen week kwam ik het tijdens mijn werk weer tegen, iemand die dacht dat SEO een eenmalige klus was. Helaas is een groot deel van SEO gewoon een doorlopend proces, analyseren en optimaliseren! Om wat meer duidelijkheid over SEO te krijgen heb ik alles op een rijtje gezet voor je.  

“Oké en dan zijn we na 3 maanden klaar?”

Wat betekent SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalization en wordt vaak gezien als de onbetaalde manier om hoger in Google te komen. Tegenover SEO staat SEA, Search Engine Advertising. Dit is een betaalde manier om bovenaan in Google te komen. Door middel van advertenties kom je eenvoudig bovenaan in Google te staan.

Dat SEO gezien wordt als een onbetaalde manier, is wat kortzichtig. SEO is namelijk wel een arbeidsintensief proces! Je moet regelmatig nieuwe teksten schrijven en oudere teksten optimaliseren om bij te blijven.

SEO heeft dus te maken met teksten maar ook met de technische kant van een website. Je moet ervoor zorgen dat Google ook je site goed uit kan lezen qua indeling en structuur. Waaraan je site moet voldoen, vertel ik je straks.

Google bepaalt de regels

2 jaar geleden las ik het boek Google Marketing van Mark Jansen, een heel fijn boekje met allemaal termen en gedachtegangen van Google. Hierdoor ben ik meer te weten gekomen over de manier waarop Google’s algoritme is ingesteld.

Google is de zoekmachine die wij het meeste gebruiken en heeft daardoor grote invloed op het werk van een online marketeer. Google heeft een algoritme dat de positionering van de zoekresultaten bepaalt. Doordat Google achter steeds meer marketingtrucjes komt, sluiten ze deze steeds verder uit. Dus mocht je op dit moment door middel van een illegale manier bovenaan staan, dan kan dit snel veranderen. Google plaatst je dan op een blacklist, vanaf dat moment weet je zeker dat je voorlopig niet meer te vinden bent.

De essentie: ‘Schrijf teksten voor de lezer’

Technisch SEO

SEO bestaat uit twee onderdelen, een technische kant en een content kant. Eerst moet het technische deel in orde zijn voordat je aan de slag kunt met content.

Daarnaast is het heel erg belangrijk dat je de website hebt gekoppeld aan Google Analytics en dat je Search Console staat ingericht. Met deze tools kun je bij gaan houden of je werk effect heeft gehad.

  • De snelheid van je website (check Google pagespeed)
  • Mobiele website
  • Meta description ingevuld bij de pagina’s
  • Gebruik headings als h1 en h2
  • txt files op de website
  • Een sitemap aanwezig
  • Geen 404 vermeldingen
  • SEO vriendelijke permalinks
  • Img tags ingevuld bij afbeeldingen
  • Interne links

[quads id=2]

Content SEO

Dit onderdeel vraagt misschien nog wel de meeste aandacht en dat komt omdat het een continuproces is. Je kunt niet opeens stoppen met het plaatsen van nieuwe content. De site moet up-to-date blijven voor Google.

Begin altijd met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voordat je in het wilde weg teksten gaat schrijven. Zonder cijfers over zoekopdrachten en concurrentie kun je niet doelgericht gaan schrijven. Bij de Google Keywordplannner kun je zoekwoorden ingeven, vervolgens kom je te weten hoe vaak er op wordt gezocht en hoeveel concurrentie er op het zoekwoord is.

Waar moet een SEO tekst minimaal aan voldoen:

  • De tekst is minimaal tussen de 250 en 350 woorden lang
  • H1 en H2 headings, hierin vermeld je op z’n minst een keer het zoekwoord waarvoor je schrijft
  • Het zoekwoord moet minimaal 4 keer voorkomen
  • Meta description is ingevuld (WordPress Plugin Yoast!)

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de tekst lekker leesbaar is voor de bezoekers. Geen lange zinnen, overzichtelijk geschreven en echt gericht op de lezer. Hierbij helpt ook de Yoast plugin!

De kers op de taart

Ik vertelde dat SEO uit 2 delen bestond, maar er is een nog een belangrijk onderdeel wat Google erg fijn vindt. Om online beter vindbaar te worden is het altijd verstandig om verschillende social media kanalen aan te maken. Daarnaast is het erg handig om je Google business profiel aan te maken en zoveel mogelijk in te vullen.

Ik wens je succes! Mocht je vragen hebben of aanvullingen op deze blog, neem dan gerust contact op!

  

2018-09-03T18:28:22+00:00

About the Author:

Een doorzetter, een doener, zegt wat ze denkt en doet wat ze zegt. Een 22 jarige enthousiaste (online) marketeer die in juni 2017 is afgestudeerd van de opleiding Small business & Retailmanagement. Haar passie voor ondernemerschap, marketing en management is terug te zien aan de twinkeling in haar ogen tijdens brainstormsessies. Ze neemt je mee in haar ontwikkelingen op marketing -en managementgebied. Elke donderdag om 7:30 verschijnt een nieuwe blog online.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op