Loading...
Zoekwoordanalyse

Voor elke marketeer moet een uitgebreide zoekwoordanalyse de start zijn van SEO of SEA werkzaamheden. Een zoekwoordanalyse, zoekwoordenonderzoek of ook wel keyword analyse genoemd, wordt uitgevoerd om erachter te komen naar welke woorden online wordt gezocht. Maar hoe kan je zo’n onderzoek het beste uitvoeren? Ik geef je alle tips & tricks die je nodig hebt.

Woorden verzamelen

Verzamel zoveel mogelijk worden die slaan op de producten of diensten die jij aanbiedt. Stel je hebt een fietsenwinkel dan zouden de volgende worden interessant zijn:

  • Fiets
  • Fietsen
  • Bakfietsen
  • Racefiets
  • Kinderfiets

Deze lijst kan natuurlijk nog veel langer worden. Zoals je ziet heb ik zowel enkelvoud als meervoud toegevoegd. Hoe meer verschillen, hoe beter. Daarnaast kun je ook nog andere veel gebruikte woorden toevoegen aan de producten en diensten, zoals:

  • Fiets online
  • Fietsen online kopen
  • Goedkope fietsen online
  • Voordelige bakfietsen
  • Online fietsen shop

Hoe specifieker de zoekterm, hoe beter je gevonden wordt. Daarom zou je er ook nog plaatsen aan toe kunnen voegen, dan krijg je:

  • Fiets kopen Dordrecht
  • Goedkope fietsen Rotterdam
  • Bakfiets kopen Amsterdam
  • Voordelige kinderfiets Utrecht

Wanneer je zoveel mogelijk combinaties hebt gemaakt is het tijd voor de volgende stap.

Google keyword planner

Google heeft speciaal een tool waarmee je kan achterhalen welke zoektermen wél succesvol zijn en welke niet. Alle zoekwoordcombinaties die je hebt kunnen bedenken, haal je door deze zoekwoordplanner. Google geeft vervolgens aan hoeveel maandelijkse zoekopdrachten er per zoekwoord zijn, hoe hoog de concurrentie is en wat de CPC (cost per click) is. Om de juiste zoekwoorden te vinden is het belangrijk om te kijken naar veel maandelijkse zoekopdrachten en weinig concurrentie. Dit is de ideale combinatie voor een goed zoekwoord, bij deze zoekwoorden kan je namelijk snel bovenaan komen in Google.

Wat moet je vervolgens met deze zoekwoorden?

Deze zoekwoorden moet je zorgvuldig gebruiken op je website. Stamp niet je hele website vol met zoektermen. Maar gebruik de zoekwoorden in blogs of op landingspagina’s. Wanneer je ze op een aparte pagina gebruikt, let dan op het volgende:

  • Gebruik de zoekterm in de kop van de tekst (h2)
  • Gebruik de zoekterm in een tussenkop
  • Schrijf een tekst van 250-350 woorden
  • Laat de zoekterm een paar keer terug komen (max. 5 keer)
  • Gebruik de zoekterm in de meta description
  • Let op dat de zoekterm ook in de permalink staat

Als je de stappen in dit artikel volgt, maak je veel kans om bovenaan te staan in Google!

2018-09-03T18:27:40+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op