We hebben er weer een nieuwe social media netwerk bij en als je het mij vraagt is het een blijvertje. Ik was in het begin nog huiverig om (weer) een account aan te maken. Maar sinds een paar dagen ben ik fan van dit platform en lijkt het erop dat dit een platform is wat groot gaat worden. Ik help je graag op weg binnen dit nieuwe netwerk! Bekijk mijn video of lees de onderstaande blog.

Voice wordt steeds belangrijker

Podcasts zijn enorm aan het groeien, we zoeken door middel van onze stem en volgens trendwatchers doen we straks alles door middel van onze stem. Logisch dat er dan ook social media apps komen die hierop inspelen.

Clubhouse werkt dus door middel van voice. Je kunt eenvoudig een room aanmaken om met vrienden te praten. Maar het meest gebruikelijke is om Club House te gebruiken om kennis en ervaringen te delen.

Er zijn specifieke onderwerpen waar Clubs voor zijn gemaakt waarin gelijkgestemden zitten. Naast Clubs zijn er ook Rooms, dit zijn een soort evenementen. Je kunt deelnemen aan allerlei soorten rooms die georganiseerd worden door mensen. Vaak staat een room in het teken van een onderwerp en gaat het vooral om kennisdeling.

Betekent dit dat je alleen maar naar één iemand kunt luisteren? Nee! In een Room is het voor de host mogelijk om gesprekspartners aan te dragen in de ‘speaking room’, zo kun je dus ook een gesprek voeren.

Een account aanmaken op Clubhouse

Het aanmaken van een account op Clubhouse gaat iets anders als bij Instagram en Facebook. Je moet namelijk door iemand worden uitgenodigd of door iemand moeten worden toegelaten. De reden hiervoor is dat het echt een netwerk wordt van bekenden bij elkaar. En natuurlijk het FOMO effect, het voelt exclusief waardoor iedereen graag lid wilt worden. Elk lid krijgt maar een paar ‘invites’ om weg te geven, dus let op aan wie je deze geeft.

Wat zijn Clubs in Clubhouse?

Wil je vaker Rooms organiseren maar onder een andere naam dan die van jezelf, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of organisatienaam? Dan is het handig om een Club te starten. Een Club kun je pas starten als je 3 of meer Rooms hebt georganiseerd.

Wat zijn Rooms in Clubhouse?

Rooms zijn voor mij een soort webinars. Je kunt heel eenvoudig een reminder inplannen in je agenda of het belletje activeren vanuit de app. Op het moment dat de Room is geopend, kun je naar binnen. Er zijn vaak 1 of 2 sprekers en de rest van de mensen zit in een ‘luister ruimte’. Wanneer de host het gesprek met iemand wilt aangaan of vragen wil beantwoorden is het mogelijk om iemand naar de speaking room te halen. Mensen kunnen dit aangeven door een handje op te steken.

Het profiel van degene die aanwezig zijn, is zichtbaar. Je kunt dus eenvoudig connecten met andere deelnemers aan de room.

Wat kun je als ondernemer met Clubhouse?

Ik zie ontzettend veel kansen voor ondernemers, vooral kennisondernemers. Wanneer je een ‘expert’ bent op een bepaald gebied, dan is dit jouw platform! Je kunt dus heel eenvoudig het gesprek aangaan met jouw doelgroep. Doordat het platform nog niet zo lang bestaat, is het nog vrij eenvoudig om naam te maken. Ik vind het een verslavend platform. Omdat veel ondernemers hun kennisdelen, wil je elke keer wel een ‘room’ bezoeken om weer nieuwe kennis op te doen.

Minpunten van Clubhouse

  • Je kunt niet eenvoudig vrienden uitnodigen, je hebt maar een beperkt aantal invites.
  • Bekenden terugvinden op het platform is lastig, het had handig geweest als ze een koppeling hadden gemaakt met je Instagram volgers.
  • De linkjes in je biografie zijn niet aanklikbaar, een customer journey ontwikkelen is dus lastig.
  • Voor mij een belangrijk punt, er is niks meetbaar.

De voordelen van Clubhouse

Mijn hoop is dat de groei van het aantal leden ervoor zorgt dat het platform blijft door ontwikkelen! Het is een heel toegankelijk platform. Ik vind het vooral leuk omdat het niet meer draait om een plaatje, de buitenkant, maar om de inhoud. Voor mijn gevoel connect je veel makkelijker met mensen en kun je daardoor ook een veel betere indruk achterlaten bij je doelgroep.

Je kunt mij op Clubhouse vinden onder de naam Marketingmadame, dus laten we vooral connecten!