Je ziet de webshops om je heen uit de grond stampen en stiekem begint het bij jou ook te kriebelen. Door de Corona zijn we veel meer online aan het shoppen dan normaal. Ons koopgedrag verandert in een snel tempo. Waar we eerst gelijk naar de winkel gingen, oriënteren we ons nu nog meer online. Redenen genoeg om je eigen webshop te starten! 

Kies je assortiment

Kijk goed naar je producten, wat denk je dat online een kans van slagen heeft. Welke producten kun je snel en eenvoudig online plaatsen. Kijk of je afbeeldingen van de leverancier kunt krijgen zodat je niet te veel tijd en een grote investering kwijt bent aan productafbeeldingen.

Onderzoek de verzendmogelijkheden

Communicatie over verzendkosten en levertijd zijn erg belangrijk voor online shoppers. Duik daarom eerst in de verzendmogelijkheden voor jouw product. Verzend je met dozen of in zakken? Voor welke verzender kies je? Welke levertijden kun je garanderen? Wat zijn de kosten die bij een online bestelling komen?

Richt je webshop in

Ga voor een webshop in eigen beheer, daarmee bedoel ik dat je geen gebruik maakt van een webshop van een leverancier. Het lijkt heel interessant omdat zij alles voor je verzorgen, maar het beperkt je in de mogelijkheden. Je kunt geen marketingcampagnes uitvoeren voor deze webshop, je hebt geen invloed op de webshop en je moet een groot percentage afstaan aan de leverancier. Kies daarom voor een Woocommerce webshop in je WordPress website als je echt serieus aan de slag wilt met online verkopen!

Verkopen genereren online

Als je denkt dat je webshop gelijk duizenden euro’s per maand oplevert dan moet ik je helaas teleurstellen. Je webshop moet je zien als je normale winkel, je verhangt kleding, je hebt af en toe iets met korting, je wisselt de kleding op de paspoppen, je zorgt voor een goede service en verwelkomt je klanten.

Offline versus online

Wanneer je winkel in een winkelstraat is gevestigd, hoef je relatief weinig te doen om mensen in je winkel te krijgen. Zorg dat je ingang er uitnodigend uitziet, je een leuke collectie hebt en dat je iedereen netjes te woord staat.

Online is het iets meer werk om op te vallen. Je moet duidelijk je doelgroep kaderen, weten waar deze doelgroep zich bevindt maar bovenal weten hoe je deze mensen aan moet spreken. Gelukkig kan er online genoeg data verzameld worden om dit succesvol te doen! Maak vooraf de afweging of je je wilt gaan verdiepen in deze wereld, want een webshop is niet hetzelfde als een online winkel.

Je eigen webshop starten

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Wil je graag je eigen webshop gaan starten? Dan kan Marketingmadame je daarbij helpen. Niet alleen bij het bouwen van je webshop maar vooral voor het uitrollen van je strategie, zodat je weet hoe je van je webshop een succes moet maken!