Hoe schrijf je een goede bijdrage op LinkedIn?

Ik heb zelf al aardig wat dingen uitgeprobeerd op LinkedIn. En dat is ook wat ik jou als allereerst wil meegeven: wees niet bang om fouten te maken en probeer uit wat voor jou en je volgers/connecties werkt. In deze blog neem ik je mee in de dingen die voor mij niet werkte en de dingen die ik de laatste tijd juist veel succes zie hebben.

De vragen waar geen enkele marketeer iets mee kan

Als ik training geef om mensen vragen mij om social media advies dan komen er altijd gelijk een paar vragen om de hoek kijken: wanneer kan ik het beste posten? En hoe vaak moet ik posten om bereik te krijgen?

Dit zijn allemaal nutteloze vragen als de basis niet goed is. Dit zijn vragen die gericht zijn op cijfers en niet op waarde. Het is heel belangrijk dat je vooraf gaat kijken welke waarden je over wilt brengen op je volgers. Wat ik hiermee bedoel? Ik wil graag laten zien dat kwetsbaarheid een vereisten is niet alleen in het dagelijks leven maar ook op social media, daarnaast wil ik dat op een leuke en enthousiaste manier brengen.

Dat is mijn basis en vanaf daar ga ik kijken hoe vaak ik daar iets over wil vertellen en ga ik testen welke dagen en tijdstippen het beste werken.

Linkjes plaatsen in berichten

Ik was eerste gericht op het meetbaar maken van mijn marketing. Ik wilde iedereen naar mijn website krijgen door middel van social media, blogs, video’s etc. Maar een social media kanaal is veel krachtiger als je kijkt wat je op dat platform voor elkaar kunt krijgen. De algoritmes zitten namelijk zo in elkaar, dat berichten met linkjes automatisch minder worden vertoond in het overzicht.

Door te kijken wat je kunt realiseren op LinkedIn zelf, wordt het veel effectiever. Gebruik dus alle mogelijkheden die het platform te bieden heeft! Ik kan je alvast vertellen dat het bij LinkedIn draait om zichtbaarheid, om een personal brand.

Kennis blijven delen

Ik heb ook een tijd gehad dat ik elke keer klantverhalen ging delen. Elke keer een ander onderwerp: google analytics, marketingplannen, social media, nieuwsbrieven etc. Maar ook dat leverde mij eigenlijk weinig op. Het zorgde denk ik vooral dat er geen eenduidig beeld was bij mijn kanaal. Dat maakte het verwarrend om mij te volgen en de verhalen waren wellicht niet al te interessant voor mijn volgers. Want de meesten waren nog helemaal niet zo ver, of herkende zich er niet in.

Plaatsen wat je allemaal bereikt

Cursussen, meetings, events, opleidingen we zijn geneigd om dat als eerste op LinkedIn te delen. En dat mag, en dat moet je ook vooral doen, maar het zal je uiteindelijk niet veel opleveren. Natuurlijk krijg je likes en je krijgt reacties en dat ziet er voor een tijdje heel mooi uit. Maar die aantallen haal je waarschijnlijk niet als je een gewone post plaatst. Voor je personal branding heeft het dus weinig effect.

 

Wat kun je dan wel doen?

Ik heb de laatste tijd geïnvesteerd in het mezelf leren kennen. Ik had nooit nagedacht over de dingen die ik deed, ik deed ze gewoon. Ook dingen waar ik eigenlijk niet zo gek op was. Door mezelf te ontdekken, kwam ik erachter waar mijn kracht ligt, waar ik goed in ben. Daardoor werd het ook steeds eenvoudiger om social media berichten te schrijven. Ik besloot om over deze ‘reis’ berichten te plaatsen. Ik deelde berichten die kwetsbaar waren, waarin ik mezelf blootgaf over onderwerpen waarin mensen zich konden herkennen. Dat zorgde voor mooie reacties, nieuwe volgers en likes van mensen die ik niet kende.

Mijn kwetsbaarheid delen, geeft mij een gezicht op LinkedIn. Dat betekent voor mij niets meer dan berichten schrijven over dingen die mensen niet al te snel zouden delen of zeggen. Maar die wel heel waardevol zijn voor je onderneming en je social media. 

 

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie