Hoe meetbaar is marketing?
In heel veel beroepen is het heel duidelijk wat je krijgt voor je geld. In ruil voor geld krijg je een huis, een schutting, boodschappen of elektra. Bij marketing is het wat lastiger uit te leggen wat je krijgt. Er wordt van marketeer verwacht dat ze de belofte kunnen maken om een X aantal klanten aan te kunnen brengen. Maar is dat ook wat je van marketing mag verwachten of past dat meer bij sales? Ik zie het meer als onderdeel van sales. Maar wat voor meetbare resultaten mag je dan van marketeers verwachten? Ik deel het in deze blog.
Google is je beste vriend
Wat ik vaak zeg is dat ik geen beloftes kan maken of er X klanten bijkomen. Want een marketeer kan alles goed doen, maar een salesafdeling of klantenservice kan het vervolgens verpesten. Daarnaast zijn nieuwe klanten heel moeilijk meetbaar bij veel type bedrijven. Bij webshops kunnen deze aantallen het beste gemeten worden omdat het hier heel goed wordt geregistreerd, alles gebeurt immers online.
Google geeft je bijna alle antwoorden op je vragen. We kunnen gelukkig nog steeds heel veel meten wat er op sites gebeurt en daar moeten we gebruik van maken! Dankzij Google kunnen we een aantal belangrijke cijfers zien:
- Waar komen bezoekers vandaan, oftewel: in welk kanaal moet ik mijn energie en geld steken?
- Welke pagina’s of blogs worden het beste gelezen, oftewel: waar ligt de interesse van mijn doelgroep
- Wordt er doorgeklikt op de website, lezen ze meer dan één pagina
- Hoeveel bezoekers komen er op de website
- Hoelang blijven bezoekers op de Website
- Zijn er meer nieuwe bezoekers gekomen de afgelopen tijd
Geven marketeers geen garanties?
Marketing is helaas geen exacte wetenschap, dat komt omdat we met mensen te maken hebben. Dankzij tools als Google komen we steeds meer te weten over jouw doelgroep en wat daarvoor wel en niet werkt, analyseren en optimaliseren dus. Marketeers zorgen ervoor dat de juiste mensen voor jouw bedrijf worden aangetrokken, dat jouw verhaal duidelijk is en dat je daardoor meer succes boekt. Marketing gaat over de lange termijn, terwijl sales vooral gaat over de korte termijn. De vraag aan jou als ondernemer: ben jij bereidt om een investering te doen voor de toekomst?
Geen bedrijf kan zonder marketing
Kijk eens om je heen, hoeveel marketing kom je op een dag tegen? Het is letterlijk overal om je heen. Dat zorgt voor een grote uitdaging, hoe blijf je namelijk onderscheidend en zorg je dat juiste mensen je weten te vinden? Marketing is de basis van je onderneming van daaruit kies je je personeel, weet je wat je online wilt vertellen, weet je wat je doelgroep wil horen en hoe je je het beste kunt profileren. Zonder marketing verkoop je een product of dienst zonder een plekje in het hoofd van de de klant te krijgen. Dat werkt op de korte termijn prima maar op de lange termijn krijg je het steeds moeilijker. Dat komt omdat je steeds geld in je campagnes moet blijven stoppen om dezelfde verkopen te houden, sterke merken hebben dat niet nodig die hebben de plek in de consument veroverd.
Laat ik de vraag uit deze blog even duidelijk beantwoorden. Alle online marketingactiviteiten zijn heel specifiek meetbaar voor offlinecampagnes is dit een stuk lastiger. Door de kennis over de werking van hersenen (neuromarketing) weten we ook steeds beter aan te geven waarom een conversie wel of niet slaagt. Maar we kunnen geen garanties geven over het aantal aan te brengen klanten.