Hoe krijg je meer likes op social media?
Ik geef regelmatig een social media training of help bedrijven 1-op-1 en altijd komt de vraag voorbij ‘Hoe krijg ik meer likes op social media?’. Omdat ik de vraag zo interessant vind en hij niet eenvoudig is om te beantwoorden, leg ik het graag even uit in deze blog, dus houd je vast!
Zorg voor goede content
Veel bedrijven doen aan social media omdat ze geen andere keus hebben, is dat de juiste beweegreden om aan social media te beginnen? Nee! Vooraf moet je bedenken voor wie je content maakt en waar deze doelgroep op zit te wachten. Dat is vrijwel de eerste stap van het creëren van content. Als je content maakt die mensen aanspreekt, is de kans groter dat je likes krijgt.
Zorg voor persoonlijke content
Ik onderhoud voor verschillende bedrijven de social media kanalen en keer op keer komt naar voren dat persoonlijke berichten mensen het meeste aanspreken. Mensen kopen namelijk niet van bedrijven maar van mensen. Het is dus belangrijk dat je jezelf als ondernemer kunt laten zien, zeker als ZZP’er of MKB’er. Dat betekent dat je niet alleen foto’s van jezelf plaatst, maar ook op een persoonlijke manier jouw content schrijft. Wat vind je leuk? Wat houd je bezig? Waarom kies je ergens voor? Waar loop je mee rond? Daardoor krijgt jouw bedrijf een gezicht en zullen mensen steeds meer tot je aangetrokken worden.
Uit wetenschappelijk onderzoek is ook gebleken dat het er niet om gaat dat mensen je leuk moeten vinden, mensen moeten je gewoon regelmatig zien en daardoor bewegen ze steeds meer jouw kant op.
Ben je een merk aan het opbouwen rondom een product of dienst? Dan is het vaak minder belangrijk om jezelf te laten zien. Je moet jezelf dan focussen op het vormen van je merk en de waarden en stijl die daarbij komen kijken.
Creëer verschillende soorten content
Instagram heeft heel veel schillende manieren waarop je content kunt maken. Denk aan video’s, stories, reels, gewone posts en slide posts. Doordat je verschillende content maakt, kunnen mensen ook op verschillende manier contact met je opnemen. Denk aan een ‘vraagsticker’ op Instagram stories of een slide post die opgeslagen wordt. Hoe beter je gebruik maakt van het kanaal, hoe groter de kans is dat mensen linksom of rechtsom jouw content gaan waarderen.
Op social media moet je sociaal zijn
Het heet niet voor niets social media, dus wees sociaal. Dat betekent dat je zelf ook zal moeten reageren en liken, dit draagt ook bij aan je zichtbaarheid. Daarnaast bouw je daar ook je merk mee op, je laat namelijk je stem horen. Het algoritme telt ook al je activiteiten op en geeft daar een rating aan. Ben je dus socialer, telt dit ook mee in je zichtbaarheid op het kanaal. Overigens weet niemand hoe het algoritme precies in elkaar zit, maar uit ervaring weten we dat dit soort activiteiten bijdragen.
Hoe zit dat dan met hashtags?
Ik krijg vaak de vraag of ik niet nog meer hashtags moet gebruiken en welke hashtags het beste werken. Er zijn heel veel tools die je hashtags voor kunnen schotel die goed werken, maar zijn dat ook de hashtags die passen bij je post? Daarnaast moet je ook niet veel verwachten van hashtags. Stel jezelf de vraag: hoeveel hashtags volg ik zelf? Als ik op een hashtags zoek, wanneer doe ik dat? Dat zijn namelijk de enige momenten dat jouw content echt zichtbaar wordt onder de juiste doelgroep. Hashtags zijn dus belangrijk, maar zorgen niet gelijk voor meer likes.
Likes moeten niet je enige doel zijn
Wil je likes? Wil je naamsbekendheid? Wil je zichtbaarheid? Wil je klanten? Likes kunnen geen doel op zich zijn. Facebook is nog steeds een populair kanaal, we gebruiken het alleen anders dan voorgaande jaren, we lezen heel veel maar liken en reageren steeds minder. Activiteiten worden daardoor steeds slechter zichtbaar en meetbaar. Laat je dus niet ontmoedigen door tegenvallende reacties en likes, de ene post doet het beter dan de ander en dit moet niet je enige doel zijn.