Ik heb uiteraard veel gesprekken met ondernemers die aan de slag willen met social media. Toch merk ik dat er ook nog heel veel ondernemers zijn die geen gebruik maken van social media. Sterker nog, ze geloven er niet in! Ze investeren liever in offline marketing of zetten hun netwerk in. Bij mij kwam dan ook de vraag: hoe belangrijk is social media voor een onderneming?

Wat zeggen de cijfers?

Misschien ben je ook wel nieuwsgierig naar wat ik merk vanuit mijn rol als marketeer. Ik maak voor klanten met een social media pakket maandelijks een rapport met onder andere daarin de cijfers over hun verkeer naar de website. Daaruit komt naar voren dat niet voor iedereen social media belangrijk is. Ik heb klanten die heel goed organisch worden gevonden, op de 2e en 3e plek staan de social media kanalen. Maar ik heb ook klanten die net begonnen zijn met ondernemen, daarbij staan de social media kanalen op de eerste plaatsen. Zij investeren in social media om zichtbaar te zijn onder hun doelgroep.

Is het dan afhankelijk van hoelang je bedrijf bestaat?

Nee zeker niet! Er zijn bedrijven die heel goed zijn in netwerken en het creëren van mond-tot-mondreclame. Deze hebben social media niet nodig voor hun voorbestaan maar zouden wel een aanvulling op hun communicatie en naamsbekendheid zijn.

Je hebt uiteraard ook bedrijven die niet commercieel zijn en 0 salesactiviteiten hebben. Dan kan het bedrijf in het verleden heel goed gedraaid hebben en groot geworden zijn, maar moet het nu toch echt stappen gaan ondernemen! Vaak kiezen ze er dan voor om hun hele huisstijl aan te passen, website te vernieuwen en met social media aan de slag te gaan.

Flyeren of social media onderhouden?

Moet je kiezen? Veel mensen denken nog steeds dat je moet kiezen tussen offline en online, maar dat hoeft helemaal niet! Een klantreis gaat over online en offline kanalen. Het kan namelijk zijn dat ze voor het eerst van je horen via een flyer, ze zien op die flyer dat je ook social media hebt, ze gaan je account bekijken en bij interesse gaan ze je volgen. Ze weten namelijk dat ze niet gelijk je product of dienst gaan afnemen, maar in de toekomst wellicht wel, daarom volgen ze je! Ze kiezen er dus voor om op de hoogte gehouden te worden en dat kan alleen via online.

Je moet dus niet zomaar iets doen in een advertentie of een flyer, bedenk vooraf hoe deze onderdeel kan zijn van je volledige strategie. Wat willen allemaal bereiken met de flyer? Alleen verkopen en offerte aanvragen is te weinig, er is nog een tussenstap, dus werk heel de klantreis uit.

Levert social media dan zoveel op?

Hmm… dat is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren: Creëer je consistent goede content? Maak je gebruik van advertenties? Leid je mensen naar je website?

Social media is dus keihard werken als je er erg resultaten uit wilt halen. Maar het is ook heel erg leuk om te doen, omdat je dus gelijk reacties en resultaten ziet. Dat is bij flyers en offline advertenties een stuk lastiger om te meten.

Aftersales met social media

We werken als ondernemers heel hard aan het binnenhalen van nieuwe klanten maar vergeten daardoor ook vaak voormalige klanten. Terwijl aftersales marketing misschien nog wel veel belangrijker is. Was je klant tevreden? Zou hij een review willen schrijven? Is er kans op een herhaalaankoop? En juist dat laatste, is eigenlijk reden genoeg om aftersales marketing te doen via social media. Het hoeft niet klaar te zijn bij die ene aankoop! Houd mensen lekker met nieuwe informatie, kennis, producten etc. Maar vraag ook eens of mensen een foto kunnen maken van jouw product in de reacties onder een bericht, hierdoor geef je een community gevoel.

De vraag stellen is hem beantwoorden:

Social media is niet belangrijk, in ieder geval niet voor elke onderneming. Er zijn genoeg ondernemingen die gewoon draaien zonder social media kanalen.

Maar dat betekent wel dat je op andere manieren aan de slag moet met je zichtbaarheid, vindbaarheid, sales etc. Social media is wel een mooie aanvulling op rest van kanalen en is dus een verlengstuk van je website, flyer etc. Het is een extra kans om in contact te blijven met je voormalige en potentiële klanten.