Het belang van first party data cover

Het belang van first party data

Laten we beginnen met de term ‘first party data’, het gaat erom dat jij eigenlijk alle gegevens als eerst krijgt. Je bent dus niet afhankelijk van Facebook of Instagram om je klanten te benaderen. Je hebt de gegevens van je klanten zelf verzameld en je hebt het in eigen beheer. Dat geeft vrijheid maar waarom is dat nu belangrijk?

We mogen steeds minder

Yes, het vak van een marketeer wordt steeds lastiger gemaakt. Is het niet de AVG dan zijn het wel de grote namen als Google en Facebook die steeds minder gegevens delen. We krijgen niet meer de kans om een hele scherpe doelgroep in te stellen, waardoor je in the end meer betaalt voor je campagne.

Zij hebben het voor het zeggen

Als je continu campagnes opzet zonder gegevens te verzamelen, dan blijf je afhankelijk van campagnes om je doelgroep te blijven bereiken. Wanneer de prijzen worden verhoogd, de doelgroep segmentatie afneemt of social media komt te verdwijnen, dan heb je dus niks meer. Je bent afhankelijk geworden van deze campagnes om omzet te maken. Daarom moet je aan de slag met verzamelen van gegevens.

Hoe ga je gegevens verzamelen

Voordat ik hierover iets ga zeggen, even een dikke disclaimer: verdiep je in de AVG wat wel en niet mag. Google Analytics is namelijk binnenkort verboden in Europa, veel e-mailmarketingsoftware voldoet niet aan de AVG en ga zo nog even door. Alles wat ik hier ga schrijven zijn ideeën om je op weg te helpen, zoek zelf uit wat je volgens de AVG mag doen. Zo moeten mensen altijd op de hoogte zijn dat hun gegevens worden verzameld en voor welke reden ze worden gebruikt. Ga hier dus heel zorgvuldig mee om.

  • Houd alle gegevens van je klanten goed bij. Wat hebben ze gekocht? Wanneer hebben ze gekocht? Wat gaven ze qua bedrag uit? Kochten ze in de sale?
  • Maak een whitepaper cursus etc. en geef deze gratis weg in ruil voor hun gegevens
  • Biedt een cursus aan tegen een laag bedrag en verzamel via deze weg gegevens

Geen gegevens wel naamsbekendheid

Ik kan me voorstellen dat je hier niet gelijk warm voor loopt. Als je diensten aanbiedt, dan kan dit je heel veel tijd kosten. Een andere manier om onder de radar te blijven is om een naamsbekendheid op te bouwen. Zorg dat mensen zich abonneren op je podcast, youtube of dat ze elke week op je website komen voor je nieuwste blog. Als je waarde creëert dan zorg je dat mensen graag meer van je horen.

Wil je weten hoe je ondanks alle veranderingen op het internet wel een goede socialmediastrategie uitrolt? Dat komt aan bod tijdens mijn 1-daagse socialmediatraining. Of je nu veel ervaring hebt of pas net begint met het professioneel uitrollen van social media, ik zorg dat deze training jouw waardevolle informatie oplevert. Ik stem hem af op jouw wensen, behoeften en leerdoelen.