Het aanleggen van jouw huisstijl
Het aanleggen van jouw huisstijl is een belangrijk onderdeel van jouw marketing. Een huisstijl moet goed aansluiten bij jouw bedrijf, zodat het een herkenbaar beeld wordt en de aandacht trekt van de juiste mensen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw huisstijl eruit springt en gezien wordt door jouw (toekomstige) klanten? Hieronder vind je een aantal onderdelen die jou een eind op weg helpen bij het samenstellen en ontwerpen van jouw huisstijl.
Doe eerst onderzoek naar jouw branding
Een goede huisstijl laat in één oogopslag de identiteit van jouw bedrijf zien. Bedenk dus eerst voor jezelf wat jouw bedrijf moet uitstralen. Het eenvoudigste is al je je bedrijf als een persoon beschouwt. Wat voor type zou dit dan zijn? Bijvoorbeeld creatief, zakelijk, handig, behulpzaam, stoer enz. Vervolgens moet je bedenken welke waarde het moet weerspiegelen en wie je daarmee wilt bereiken. En tot slot kun je je gaan richten op de stijl die daarbij aansluit.
Een duidelijke bedrijfsnaam
Heb je nog geen bedrijfsnaam? Dan is het natuurlijk zaak om een passen de te vinden! Je kunt nog zo creatief zijn met het bedenken van een naam, maar als niemand die kan onthouden, goed op kan schrijven of uitspreken wordt het heel lastig om een merkidentiteit op te bouwen. Kies daarom voor een eenvoudige naam, niet te lang, maar wel onderscheidend en herkenbaar genoeg. Een bijzondere naam is natuurlijk wel mogelijk, maar zal ervoor zorgen dat het veel meer tijd en geld kost om herkenning op te bouwen.
Een herkenbaar logo
Dit is voor de meeste ondernemers een vanzelfsprekend onderdeel van de huisstijl; het logo. Bij het ontwerpen van een logo zijn een aantal onderdelen belangrijk, zo moet hij eenvoudig te gebruiken zijn in uiteenlopende situaties, moet hij goed te onthouden zijn en uitermate goed aansluiten bij jouw bedrijf. Wanneer je logo bijvoorbeeld doet vermoeden dat je schilderlessen geeft, maar eigenlijk een drukwerkbedrijf bent, komen de verkeerde mensen bij jou terecht.
De juiste kleur
Iedere kleur wordt geassocieerd met een gevoel. Blauw staat bijvoorbeeld voor rust, vertrouwen en macht. Zwart voor elegantie en stijl en rood voor liefde, kracht en passie. Daarom is het belangrijk dat je vooraf bedenkt wat je wilt uitstralen. Een goed voorbeeld is de Action, wanneer de Action had gekozen voor een zwart logo met chique letters, zou dit helemaal niet overeenkomen de lage prijzen die zij voor hun producten vragen.
Het beste lettertype
Een onderschat onderdeel van de huisstijl is het lettertype. Vaak wordt dit onderdeel namelijk voor lief genomen en is er vooraf niet stilgestaan bij het belang van het kiezen van het juiste lettertype. Ben jij namelijk van plan om veel drukwerk te gaan vormgeven voor je bedrijf, dan is het cruciaal dat je een lettertype gebruikt die eenvoudig leesbaar is. Daarnaast draagt het ook bij aan het gevoel dat je meegeeft aan je doelgroep. Een inkoppertje is bijvoorbeeld het gebruiken van Comic Sans, dit lettertype wordt vaak als kinderachtig en dus onprofessioneel beschouwd. Wanneer je het juiste lettertype kiest, wordt dit onderdeel van jouw merkbeeld. Bestaat jouw logo alleen uit tekst zonder verdere vormgeving? Dan is het zeker belangrijk dat je een herkenbare typografie gebruikt. Dit is bij het logo van Coca-Cola goed gedaan. Wanneer je iets anders in dit lettertype schrijft, blijf je de associatie met dit merk houden.
Zorg voor eenheid in je huisstijl
Je huisstijl komt overal in terug! Visitekaartjes, enveloppen, websites, advertenties, websites, video’s, presentaties, bedrijfsauto’s en niet te vergeten sociale media. Het is daarom van belang dat alle onderdelen op elkaar aansluiten. Wanneer je voor deze onderdelen steeds voor een andere kleur, lettertype, lettergrootte of spatiering gebruikt, geeft dit een rommelige uitstraling. Ook zal de herkenbaarheid van je bedrijf afnemen.
Blijf je huisstijl vernieuwen
Nee een huisstijl is niet oneindig houdbaar. Dit wil niet zeggen dat het compleet veranderd moet worden, want dat kan zorgen dat de herkenbaarheid van je bedrijf en dus je merkbeeld sterk vermindert. Is het jou weleens opgevallen dat het logo van Shell veranderd is? Dit bedrijf heeft in de loop der tijd kleine veranderingen aangebracht in hun logo, terwijl het nauwelijks opgevallen is. Het blijft het bedrijf met de (geel met rode) schelp. Toch zul je zien dat wanneer je het eerste logo naast het nieuwste logo zet, de verschillen goed merkbaar zijn.
Waarom moet je je huisstijl eens in de zoveel tijd een upgrade geven? Door je huisstijl te vernieuwen laat je zien dat je met de tijd meegaat. Het komt daardoor professioneel en verzorgd over en zal bijdragen aan het gevoel dat klanten hebben bij jouw bedrijf.