Een van de vergeten kindjes in de online marketing, Google Business. Sommigen kennen het nog onder de naam Google Mijn Bedrijf. Mocht je er niet bekend mee zijn dan volgt hieronder een foto van mijn eigen profiel.

Google Business profiel Marketingmadame

Hoe gebruiken mensen Google Business?

Google business wordt ontzettend veel gebruikt door zoekers en daardoor dus ook belangrijk om als ondernemer je aandacht op te vestigen. In mijn eigen online gedrag merk ik dat ik vooral bij winkel en restaurants gelijk gebruik maak van Google Business. Ik kijk daar naar de openingstijden, ga via dit platform naar de website of druk gelijk op ‘bellen’. Laatst moest ik vanuit de auto een bedrijf zien te bereiken via telefoon, door Siri opdracht te geven het bedrijf te zoeken kon ik gelijk aangeven of ik de route wilde of ik ze wilde bellen.

Dit soort gegevens vind je ook terug in je eigen profiel. Zo kun je zien hoe mensen bij je terecht zijn gekomen en hoe vaak ze op de knop ‘bellen’ of ‘website’ hebben geklikt.

Inzichten Google Business Profiel

Waarom is Google business belangrijk?

Je kunt je dus voorstellen dat je een hoop klanten misloopt wanneer jouw openingstijden niet correct zijn ingevuld. Maar het kan ook een hoop irritatie opwekken als jij aangeeft om 9:00 uur open te zijn en je in werkelijkheid pas om 9:30 uur opengaat.

Daarnaast kunnen mensen vragen stellen aan je bedrijf, denk hierbij aan parkeerplaatsen of een locatie geschikt is voor mindervalide mensen etc. Zorg dus dat je hier alert op bent!

Het is bij Google Business ook mogelijk om reviews achter te laten en die hoeven niet altijd positief te zijn, zorg dus dat je hier correct op reageert.

Dat zien ze toch ook op mijn website

Natuurlijk is alle informatie terug te vinden op je website! Maar Google Business draait om meer. Je kunt hier namelijk ook om reviews vragen en je bent goed zichtbaar in maps dankzij deze optie. Daarnaast draagt Google Business bij aan je online vindbaarheid.

Google is zelf erg scherp op openingstijden, met de feestdagen maar ook tijdens de Corona periode paste zij dit aan of gaven zij suggesties.

Wat moet je allemaal doen zodra je een profiel hebt aangemaakt:

  • Foto’s toevoegen van jezelf, je bedrijf en je logo
  • Alle informatie invullen
  • Openingstijden toevoegen
  • Berichtenfunctie inschakelen via de app op je telefoon
  • Algemeen verhaal over je bedrijf toevoegen
  • Reviews vragen
  • Een post schrijven of product toevoegen

Heb je vragen over Google Business? Of wil je advies op marketinggebied? Plan dan een telefonisch afspraak met mij in!