Een social media campagne is tegenwoordig essentieel als je meer bekendheid op social media wilt genereren. Het organisch bereik van een social media post in 2019 is allang niet meer te vergelijken met het bereik dat je had in 2015. Daarom is het belangrijk om je doelgroep te bereiken door middel van een campagne. Voordat je aan de slag gaat in het advertentiebeheer van Facebook, Instagram of LinkedIn

Het doel van je social media campagne vaststellen

Voordat je begint moet je een doel vaststellen anders is het achteraf moeilijk na te gaan of je tevreden mag zijn met de resultaten. Veel voorkomende doelen zijn:

  • Meer verkopen
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Inschrijven voor webinar
  • Meer bezoekers
  • Downloads

Voor een online webshop is het eenvoudig om resultaten te meten voor een dienstverlenende organisatie is dit een stuk lastiger. Bij een dienstverlenend bedrijf gaat het vaak om hogere prijzen, het aanbod is vaak niet duidelijk genoeg, hierdoor gaat er een heel proces aan vooraf.

Daarom wordt bij dienstverlenende bedrijven vaak gebruik gemaakt van een ‘gratis weggever’ zodat je aan het einde van een campagne in ieder geval contactgegevens hebt verzameld van geïnteresseerden.

Een ‘gratis weggever’ is een whitepaper, e-book of iets dergelijks dat verkregen kan worden door het invullen van een contactformulier. Vaak komt hier ook een follow-up e-mail achteraan met een tijdelijk aanbod.

De pixel installeren

Zowel Facebook/Instagram als LinkedIn hebben een speciale pixel. Dit stukje code zorgt ervoor dat er allerlei gegevens worden verzameld over de bezoekers. Houd hier uiteraard rekening mee in je privacyverklaring en het cookiebeleid!

Je kunt deze verzamelde gegevens gebruiken voor retargeting. Hierdoor kun jij je doelgroep nog beter bereiken en heeft je campagne nog meer succes.

Teksten schrijven en foto’s verzamelen

Ga voorbereid aan de slag! Het is namelijk fijn om alles gereed te hebben voordat je online aan de slag gaat. Zorg ervoor dat je vooraf weet wat voor campagne je op gaat zetten. Schrijf een tekst die gebaseerd is op:

  • Een klantverhaal
  • Een persoonlijk verhaal
  • Een introductie
  • Een praktijkverhaal

Door een iets langere tekst te schrijven bij de foto/video trekt het gelijk de aandacht. En kun je gelijk een eerste indruk achterlaten bij de lezer. In deze tekst moet je dus op het gevoel en de behoefte van de potentiële klant gaan zitten.

Wil je meer tips voor het opzetten van je social media campagne? Dan kun je mij altijd bereiken voor advies of laat het opzetten van de campagne helemaal aan mij over. Wil je het liever zelf doen? Volg dan de social media training.

Vraag een informatiefolder aan

Wil je nog meer weten over de LinkedIn training? Vraag dan de gratis informatiefolder aan via het onderstaande contactformulier.

Ik geef toestemming om mijn e-mailadres te gebruiken