Diverse KPI’s in marketing
Bij veel bedrijven wordt marketing gezien als kostenpost, maar wordt er niet gekeken naar wat het oplevert. Marketing is geen kostenpost, het is een investering. Zonder marketing, blijft je bedrijf stilstaan. Vroeg of laat ga je dat merken in je bedrijfsresultaat.
Belangrijke marketingcijfers
Daarom is het belangrijk om een aantal cijfers te meten. De omzet staat bij iedereen op het vizier maar is zeker niet de belangrijkste, want deze geeft je heel weinig inzicht. Omzet is een doel, maar de weg daarnaar toe is veel interessanter om in kaart te brengen.
- Omzet
- Naamsbekendheid
- Aantal terugkerende klanten in een bepaalde periode
- Omzet uit terugkerende klanten
- De NPS score
- Aantal websitebezoekers
- Aantal websitebezoekers per verschillend marketingkanaal
- Conversie per verschillend marketingkanaal
- Aantal verkochte product in categorie X
- Aantal bezoekers in je winkel
- Websitebezoekers versus online klanten/offerte aanvragen
- Aantal social media likes
- Aantal volgers op social media
- Aantal offerte aanvragen
- De grootte van de offerte aanvragen
En zo kan ik nog wel even doorgaan! Je zal waarschijnlijk denken, dat zijn zowel marketing als sales KPI’s. Marketing en sales zullen altijd naast elkaar blijven liggen. En als ik kijk naar marketing, heeft dit altijd invloed op de verkopen. Dus het is ook belangrijk om deze KPI’s te blijven analyseren. Want klikken op je campagne zijn leuk, websitebezoekers zijn leuk, maar financiële groei is nog leuker.
Focus meten
Wat wel belangrijk is, is om heldere omzetdoelen te formuleren. Toen ik mij begon verder te ontwikkelen in het geven van trainingen, had ik voor mijzelf als doel gesteld dat een x% van mijn omzet moest bestaan uit trainingen. Daarvoor moesten mijn cijfers in de boekhouding ook gescheiden zouden zijn, zo kon ik beter analyseren welke trainingen ik het meest had gegeven en hoeveel % uit trainingen kwam. Dit vind ik uit het ondernemerschap nog steeds het allerleukste, een specifiek doelstellen en daar alles in lijn mee leggen. Zo kon ik heel duidelijk meten of mijn inzet effect had gehad.
Zorg er hiervoor dat je niet alleen maandelijks of per kwartaal kijkt, maar vergelijk vooral met het voorgaande jaar per maand. Dan zie duidelijk trends en ontwikkelingen ontstaan.