Dit is waarom je een klantretentie strategie nodig hebt

Ik houd enorm van mijn vak en vooral omdat marketing letterlijk door elke vezel van je bedrijf zit. Als je het goed doet tenminste. Klantretentie is hierbij een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. We willen als ondernemer namelijk allemaal meer klanten. Dat kan alleen maar als de bestaande klanten blijven over terugkomen. En dat is een onderdeel waar maar weinig rekening mee gehouden wordt. We gaan er namelijk vanuit dat klanten toch wel terugkomen als ze eenmaal geweest zijn.

De verkeerde associatie van marketing

Bij marketing wordt vaak gedacht dat het alleen gaat om het aanbrengen van nieuwe klanten. Maar dat is een tekortkoming. Marketing vormt de basis van je hele bedrijf, van de manier waarop je de telefoon aanneemt tot hoe je je prijzen bepaald en de etalage inricht. Over alles heb je nagedacht en zit als het goed is een strategie. Marketing zet je dus niet alleen in wanneer je meer klanten wilt hebben, maar ook om te zorgen dat je bedrijf het juiste uitstraalt en de juiste klanten aantrekt.

Je wilt meer klanten hebben

Ik hoor vaak dat bedrijven ‘meer’ klanten willen hebben, daarom starten ze met marketing. Maar je kunt alleen maar ‘meer’ klanten krijgen, als je de bestaande ook weet te behouden. Of het nu gaat om de verkoop van producten, diensten, abonnementen. Je wilt dat mensen bij je terugkomen, blijven of misschien zelfs nieuwe klanten bij je aanbrengen. Daardoor gaat je bedrijf automatisch groeien. Wanneer je aandacht besteedt aan je bestaande klanten, is de kans groot dat zij hun positieve mond-tot-mondreclame gaan verspreiden.

In tijden van crisis

Het is altijd vervelend om te moeten doemdenken, maar de kans dat er een crisis komt of een pandemie of iets dergelijks. Is altijd aanwezig! Ik heb gemerkt dat bedrijven hun CRM slecht op orde hebben. Dat betekende dat zij hun winkel niet konden openen, maar ook hun klanten niet konden benaderen. Hiervoor gingen zij social media inzetten, maar over zit kanaal heb je minder controle over bij wie je bericht aankomt.

Wanneer je vooraf nadenkt over de manier waarop je met bestaande klanten om wilt gaan, hoe beter je voorbereid bent op dit soort situaties. Je hebt dan gewerkt aan het opbouwen van relaties en hebt de juiste gegevens verzameld om actie te ondernemen.

Concurrentie een stap voor zijn

Concurrentie is er altijd en deze zullen ook social media campagnes of Google Ads campagnes inzetten. Een klant zal altijd andere merken tegenkomen, betere prijzen of voorwaarden. De kunst is om te werken aan je klantrelatie zodat ze weten waarom ze keer op keer voor jou kiezen. Je mag als ondernemer dankbaar zijn dat de klant ondanks alle concurrentie weer voor jou kiest. Maar bedank je ze daar ook weleens een keer voor? Je moet je klanten niet voor vanzelfsprekend zien. Elke dag worden ze blootgesteld aan andere bedrijven en toch kiezen ze jou. Doordat jij vertrouwd voelt, een goede service levert, omdat je ze kent of omdat je dichtbij bent. Ontdek waarom trouwe klanten bij jou blijven en speel hier verder op in.

 

Wil je meer weten over het opzetten van een klantretentiestrategie? Ik schreef er een boek over vol met praktijkverhalen, marketingmodellen en datavraagstukken. Je bestelt het hier bij managementboek.nl of bij MarketingMadame in de webshop.

Meer marketinginspiratie