Dit is hoe het ikea-effect werkt

Je bent vast wel een keer naar de ikea geweest. Zonder dat je het door hebt vinden er rondom de ikea ook verschillende neuromarketingtechnieken plaats. Zo erg zelfs, dat er een effect naar de Ikea is vernoemd.

Dit is het neuromarketing ikea-effect

Het Ikea-effect gaat erover dat mensen meer waarde hechten aan een item wat ze zelf hebben gemaakt of samengesteld. Ook al is het eindresultaat hetzelfde als een vergelijkbaar kant-en-klaar product. Waarschijnlijk begin je al te begrijpen waarom het effect naar Ikea is vernoemd, mensen hechten nu eenmaal veel waarde aan de meubels die ze bij Ikea zelf in elkaar hebben gezet.

Alle energie en tijd die mensen in de meubels steken, zorgt ervoor dat ze zich hechten aan de meubels. Hierdoor is het in hun ogen veel waardevoller geworden en voelen ze eigenaarschap en trots, elke keer als ze naar het meubel kijken. Dat zorgt er zelfs voor dat mensen het gevoel krijgen dat het dezelfde kwaliteit heeft als een kant-en-klaar gekocht product.

Zo kun je deze neuromarketingtechniek toepassen

Ik gebruik dit zelf in mijn trainingen, je krijgt bij mijn trainingen een map die nog helemaal leeg is. Door de training heen vul je hem met opdrachten en trainingsmateriaal. Daar zit werk en tijd in waardoor je er meer waarde aan hecht. Denk maar aan je notitieboeken van vroeger. Ook lego maakt gebruik van het ikea-effect, het geluksgevoel dat optreedt wanneer je het bouwwerk afhebt gaat verder dan de aankoopwaarde.

Wat voor neuromarketingtechniek vindt er bij Ikea plaats?

Vestigingen van Ikea liggen vaak buiten het centrum waardoor je vaak meer dan 20 minuten onderweg bent. Je hebt dus al een investering gedaan om daar te komen. Je moet door de Ikea een hele route afleggen. De kans is groot dat je niets tegenkomt op de eerste afdelingen. Totdat je aankoopt bij de keukengereedschappen of de manden bij de kassa ziet. Je gaat niet weg zonder dat je maar iets meeneemt. Misschien zijn het kaarsjes, een bureaulampje, Daim chocola of toch nog een broodje hotdog. Je wilt die investering die je gedaan hebt voor jezelf rechtvaardigen. Dat ene product zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je niet voor niets bent geweest.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie