Dit is dé plek waar ondernemers geld laten liggen

Als ondernemer ben je continu bezig met je bedrijf te verbeteren, misschien zelfs wel te laten groeien. De omzetcijfers zijn vaak de eerste cijfers waarnaar gekeken wordt. Daaraan kun je immers zien of je bedrijf groeit. Toch vertellen deze cijfers je niet alles.

Als marketeer kijken we daarom ook naar andere getallen om te bepalen of we goed bezig zijn. In deze blog leg ik je uit waarom de customer lifetime value je aandacht verdient.

 

Een klant aanbrengen kost steeds meer

Een nieuwe klant binnenhalen kost steeds meer tijd, moeite en geld. Vaak kost de eerste aankoop meer geld dan dat hij oplevert. Het is daarom belangrijk dat je probeert zoveel mogelijk aan je klant te verdienen. Dat zie je niet terug in omzetcijfers, maar kun je wel terugzien in de customer lifetime value (CLV).

Wat is de CLV?

De customer lifetime value geeft aan hoeveel je aan een klant tot dusver hebt verdiend. Het is dus de som van alle bestedingen die deze ene klant bij jou heeft gedaan.

Bij de eerste bestelling of aankoop is dat dus nog niet heel veel. Maar als je ervoor kunt zorgen dat de klant terugkomt naar je winkel, dan neemt de CLV steeds meer toe. Dat scheelt je uiteindelijk een hoop marketingkosten.

Een klant laten blijven is toch niet moeilijk

Veel ondernemers denken dat een klant vanzelf weer bij hen terugkomt. Maar in de markt van vandaag zijn er genoeg redenen om ergens anders naar toe te gaan (tenzij je een echte niche hebt). Denk bijvoorbeeld aan:

  • De prijstransparantie waardoor je het altijd wel ergens anders voordeliger kunt vinden
  • De onlinewereld die vrijwel alles snel en voordelig kunnen leveren
  • De concurrentie die wél marketingmiddelen inzetten om de klant bij zich te houden

Een klant is niet meer zo loyaal als dat hij een tiental jaren geleden was. We zijn als consument steeds kritischer geworden. Dat vraagt dus ook iets van jou als ondernemer als het gaat om klantretentie.

Wat doe jij nadat iemand klant is geworden?

Kortom, zet jouw klantreis eens op een rijtje. Begin dan niet vooraan, maar eens achteraan. Wat doe jij op het moment dat iemand klant is geworden? Een reviewmail sturen? Of doe je ook nog iets om de klantrelatie te versterken.

Ik heb dit zelf ook een keer uitgezocht en tot mijn schrik, liet ik na het uitvoeren van de opdracht weinig van mezelf horen. Ik deed niks aan e-mailmarketing, ik stuurde geen kaartje of bedankje, ik vroeg zelfs niet om een review.

Het is belangrijk dat je niet alleen aan de voorkant klanten welkom heet, maar ook zorgt dat het een feestje is als ze eenmaal klant bij je zijn.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie