Belangrijk SEA campagne

Een SEA campagne opzetten lijkt heel eenvoudig. Je maakt een Google account aan gaat naar Google Ads, vult al je gegevens in en je maakt je eerste campagne. Maar…… is je website eigenlijk wel geschikt voor een advertentiecampagne? Dat je een website hebt met allerlei informatiepagina’s wil niet zeggen dat deze ook geschikt zijn voor je SEA campagne.

Een recent praktijkverhaal

Onlangs zat ik bij een klant die ontzettend ver was met het uitdenken van zijn website. Er was voldoende informatie te vinden en ze hadden ook al verschillende gratis weggevers gemaakt. Met een gratis weggever bedoel ik bijvoorbeeld een whitepaper die je via de mail ontvangt wanneer je je contactgegevens achterlaat.

Een landingspagina met een gratis weggever

Ze hadden bedacht deze landingspagina met gratis weggever te gebruiken voor een SEA campagne. Dat is op zich een goed idee, maar op de pagina was niks anders te vinden dan een contactformulier met een klein beetje tekst en een afbeelding. Hierdoor was het een goede landingspagina voor een social media campagne, maar voor een SEA campagne is niet zo effectief.

Waar zoekt jouw potentiële klant naar

Wanneer jouw potentiële klanten gaan zoeken via Google zijn ze op zoek naar specifieke informatie. Wanneer je deze informatie alleen toegankelijk maakt door het invullen van een contactformulier, dan haken ze al snel af. Ze kennen je nog niet, ze weten niet wat je te bieden hebt, dus gaan ze door naar de volgende die de informatie wel direct aanbiedt. Een verspilde klik op jouw zoekwoord die toch aardig wat geld heeft gekost.

Laat Google Ads aansluiten op je website

Een goede SEA landingspagina moet dus specifiek ingericht zijn op de informatie waar jouw potentiële klant naar op zoek is. Maak bijvoorbeeld voor elke campagne of elke advertentiegroep een aparte websitepagina die aansluit op dat onderwerp. Deze pagina kan uiteraard een contactformulier bevatten met een gratis weggever die nóg meer informatie bevat. Maar je kunt ook vanuit deze pagina linken naar andere pagina’s zoals: ‘over ons’, ‘contact’, ‘vraag een offerte aan’, ‘meer over…’

Op deze manier zorg je ervoor dat de bezoeker meer informatie over het onderwerp krijgt en over jou en jouw bedrijf. De potentiële klant leert jou dus langzaam kennen en zal daardoor geneigd zijn eerder een offerte aan te vragen.

Nog meer weten over SEA?

Zoals je begrijpt zijn deze tips volledig bedoeld voor dienstverlenende bedrijven, voor webshops zijn er weer andere punten waarop gelet moet worden. Wil je meer weten over het opzetten van een SEA campagne of wil je meer weten over Marketingmadame? Neem dan een keer contact op! Ik vertel je graag meer over online marketing.