De wereld van fotografen verandert
Laatst zat ik naast mijn zus in de auto en opeens gingen mijn gedachtes van links naar rechts. Van een trip naar Parijs gingen ze naar, het meenemen van de juiste camera naar de markt voor fotografen. Het is namelijk steeds eenvoudiger om een goede foto te maken. Je Iphone kan steeds meer en voor een leuk bedrag heb je al een goede camera met een veelzijdige lens. Het belangrijkste bij fotografie is dat je goed kunt kijken en het plaatje al in je hoofd hebt voordat je je camera erbij pakt.
Kortom, welk deel van de markt blijft nog over van fotografen? En hoe zorg je als fotograaf dat je van waarde blijft?
Er zijn natuurlijk veel soorten fotografen, deze blog is voornamelijk gericht op de fotografen die zich bezighouden met brandingshoots, familieshoots en zakelijke fotografie.
Creativiteit is key
Ik volg diverse fotografen op Instagram, ik kan namelijk echt genieten van een goede foto. Wat ik steeds meer zie, zijn fotografen die losgaan op achtergronden en hele creatieve accessoires. Ze laten de standaard steeds meer los en zijn vaak dagen bezig met de voorbereiding op de shoot. Bij hen gaat het dus niet zo zeer om het schieten van de foto maar om het concept eromheen. Ik houd van zulke creativiteit want daarmee kun je je dus echt onderscheiden.
Een verschuiving naar studiofoto’s
Ik zie zelf ook een verschuiving op het gebied van brandingfoto’s. Op LinkedIn zag ik eerst heel veel brandingshoots in gezellige steden voorbijkomen. Ik zie steeds vaker studiofoto’s waarin mannen en vrouwen professioneel worden vastgelegd met een effen achtergrond. Een studiofoto kun je zelf als leek ook heel moeilijk maken, het gaat om: belichting, ruimte, achtergronden etc.
Focus op je toegevoegde waarde
Voor mij is een brandingshoot ook een stuk ‘ontzorgen’, door de fotoshoot heb ik in één keer veel verschillende soorten foto’s. Daarom zijn fotoshoot abonnementen ook heel interessant. Hierdoor kun je per maand/kwartaal een korte fotoshoot plannen, waardoor je steeds foto’s hebt die passen bij het seizoen en de actualiteit. Zo heb je altijd foto’s die op dat moment bij jouw onderneming passen.
Niet iedereen vindt het fantastisch om op te foto te gaan, toch kan het ook zeker een boost geven aan je zelfvertrouwen geven. Naast het schieten van een foto bied je dus nog iets en daar kun je met je marketing zeker op inspelen!
Ondernemers hebben een schreeuwend tekort aan beeldbanken. Wanneer ik bij ondernemers over de vloer kom, dan is dit een van de eerste vragen. Voordat ik aan de slag kan met marketing moet er dus eerste een fotograaf over de vloer komen om een beeldbank te maken. Ga dus ook samenwerkingen aan met marketingbureaus zodat je meegaat in hun trends.
Geef workshops
Ik was een paar weken terug bij de camerawinkel en daar zien ze dus ook een trend dat er steeds minder camera’s worden verkocht. Steeds meer families leggen alles vast met hun telefoon, terwijl vroeger veel meer mensen een camera op zak hadden.
Als fotograaf kun je dan ook verschillende cursussen aanbieden waardoor de familiefoto’s naar een volgend level worden getild. Even een paar ideeën voor trainingen:
- Lightroom filters maken / foto’s bewerken met Lightroom
- Het perfecte plaatje met je smartphone
- Familiefoto’s met Fullframe
Ligt dit allemaal voor de hand?
Wat ik je duidelijk wil maken is dat de wereld aan het verschuiven is en dat een mooi plaatje niet de enige reden is waarvoor mensen nog bij je komen. Ik zie namelijk te veel fotografen voorbijkomen waarvan ik denk, dat zou ik ook best kunnen doen. En daarmee doel ik op het feit dat een goede foto maken steeds makkelijker te maken is! Durf daarom eens een creatieve brainstrom te doen en beantwoord deze vragen voor jezelf:
- Wat wil ik met mijn fotografie voor elkaar krijgen?
- Wie ben ik als fotograaf?
- Wat kenmerkt mijn karakter en hoe komt dit terug in mijn werk?
- Hoe kan ik inspelen op de trends en ontwikkelingen die er nu zijn?
- Heb ik nog een droom op het gebied van fotografie?
Vertaal het naar marketing
Als je deze vragen hebt beantwoord heb je wellicht een nieuw aanbod of je weet beter waarop je je kunt richten met je marketing. Soms raken we onze focus kwijt doordat we zo meegenomen worden in de waan van de dag dat we vergeten welke waarde we onze klanten te bieden hebben. Zolang je weet wie jij bent en waar je voor staat kun je dit ook helder vertalen naar je marketingactiviteiten.