Loading...

De kracht van een klantrelatie

Welke ondernemer nog weg dacht te komen met een stempelkaart of een puntensysteem heeft het mooi fout. Die 5% korting die een klant hoogstens kan sparen is niet de moeite waard om bij jou te blijven. Kapers van jouw klanten zijn op de kust, dus werk aan een waardevolle klantrelatie, maar hoe creëer je die?

Wees creatief!

We zullen het eerst maar eens over die stempelkaart hebben, die kan echt niet meer! Ik ben waarschijnlijk niet de enige die altijd haar stempelkaart kwijt is. Het is een van de grootste ergernissen bij de kassa, jij loopt namelijk je stempels mis en dus je uiteindelijke korting. De standaard 10% korting op elke aankoop die veel winkels hanteren, motiveert de klant niet om meer producten te kopen.

Ik ben fan van een winkel bij mij in de omgeving. Bij deze winkel krijg je twee keer per jaar een persoonlijke waardecheque toegestuurd. Deze waardecheque is 5% van je aankopen in dat halfjaar. Dit motiveert je dus om nog eens te komen kijken naar een nieuwe collectie. Bij deze winkel krijg je geen pasje en wordt alles op basis van postcode bijgehouden.

De manier van ICI Paris is ook erg effectief! Elke euro die je uitgeeft is een punt waard, bij 250 punten krijg je een waardecheque van 5 euro thuisgestuurd. Deze waardecheque is als een cadeaubon, geldig op het hele assortiment. Daarnaast hebben ze vaak acties waarbij je dubbele punten ontvangt, een extra motivatie om meer uit te geven. Het teleurstellende is, dat je alsnog een pasje krijgt.

Een goed spaarsysteem of kortingssysteem heeft dus de volgende kenmerken:

  • Geen pasje of stempelkaart
  • Stimuleert een nieuw bezoek of een nieuwe aankoop
  • Werkt als een beloning
  • Motiveert om meer uit te geven
  • Komt als een verrassing/cadeautje

Persoonlijke aandacht

Als je winkel klein is, heb je niet zoveel met spaarsystemen en pasjes. Dan is het veel meer waard op persoonlijke aandacht te geven aan je klanten. Dit geldt overigens ook voor dienstverlenende bedrijven. Persoonlijke aandacht is tijdens elke customer journey van belang. Ze vertrouwen namelijk voor een groot deel op jouw mening en advies. Luister dus goed naar wat je klant je vertelt, je wilt natuurlijk niet langs elkaar heen praten. Luisteren, vragen en adviseren daar gaat het om!

Onthoud, dat elke klant een klant is, hoe klein het aankoopbedrag ook is. De klant kan de ene dag voor één fles wijn komen, maar als de wijn bevalt kan hij voor een doosje terugkomen. Dit zal hij niet doen als hij minderwaardig wordt behandeld ten opzichte van de andere klanten. In een maatschappij waarbij we steeds minder persoonlijk contact hebben, is juist de aandacht tijdens een aankoop erg belangrijk. Je moet een positieve indruk achterlaten bij je klant.

Een online klantrelatie

Tja een klantrelatie is toch lastiger met een webshop. Toch kun je er alles aan doen om de klant te verrassen. Want dat is dan weer wel mogelijk met een webshop! Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue, deze stuurt vaak een kaartje en behoudt het contact met de klant via social media. Reageer altijd snel op klantberichtjes, een beetje humor, creativiteit en een persoonlijke berichtje werken altijd.

Bij een persoonlijke kleine webshop is het leuk om een handgeschreven kaartje bij de bestelling te doen of een klein extraatje. Als een klant al meerdere keren voor jouw bedrijf heeft gekozen, is het goed om hem daarvoor te belonen.

Al het werk loont

Dit is de beste motivatie om aan de slag te gaan met jouw klantrelaties. Als jij een positieve ervaring weet achter te laten bij een klant, zal de klant deze ervaring snel delen met bekenden. De beste marketing is mond-tot-mond reclame! Mensen nemen sneller iets aan van de mensen die dichtbij hun staan. Een klantrelatie opbouwen kost tijd en vereist aandacht, oprechte aandacht. Als je het allemaal goed in evenwicht hebt, betaalt het zichzelf terug.

2018-04-19T10:31:46+00:00

About the Author:

Een doorzetter, een doener, zegt wat ze denkt en doet wat ze zegt. Een 22 jarige enthousiaste (online) marketeer die in juni 2017 is afgestudeerd van de opleiding Small business & Retailmanagement. Haar passie voor ondernemerschap, marketing en management is terug te zien aan de twinkeling in haar ogen tijdens brainstormsessies. Ze neemt je mee in haar ontwikkelingen op marketing -en managementgebied. Elke donderdag om 7:30 verschijnt een nieuwe blog online.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op