De eigenschappen van een goede marketeer

Het leek mij een leuk idee om het marketingberoep een keertje verder uit te diepen. Want in mijn opzicht is het marketingvak één van de meest veelzijdige vakken. Als marketeer heeft je vak heel veel raakvlakken met andere beroepen. Daarom zet ik vandaag de belangrijkste kwaliteiten voor een marketeer op een rijtje. 

  • Analytisch

Misschien verwacht je het niet, maar in het marketingvak is het erg belangrijk dat je als marketeer met cijfers om kunt gaan. Tegenwoordig worden er ontzettend veel gegevens verzameld, alleen al met online marketing vliegen de cijfers je om de oren. Het is dan belangrijk dat je wel begrijpt waar al die cijfers voor staan en hoe je deze het beste kunt gebruiken voor je marketingstrategie.

  • Strategisch

Strategisch voelt misschien aan als een leeg begrip, maar het betekent voor een marketeer dat je uitdenkt waar je naar toe wilt en wat je daarvoor nodig hebt. Je moet een duidelijke overview kunnen creëren voor de klant, zodat hij ook gaat geloven in de stappen die jullie gaan nemen. Structuur aanbrengen in het hoofd van de klant. Veel klanten hebben bergen met ideeën en willen het liefst alles uitwerken. Maar als je de kwaliteit wilt kunnen waarborgen, is het belangrijk om het in stappen te doen.

  • Op de hoogte van alle trends

Dit staat toch wel gelijk aan “houden van je vak”. Want als je houdt van wat je doet, dan zorg je dat je overal van op de hoogte bent. Om op de hoogte te blijven van alle trends heb ik mij aangemeld voor verschillende marketingnieuwsbrieven, lees ik marketingboeken en lees ik het tijdschrift de Adformatie. Ik wil natuurlijk niet dat mijn klanten beter op de hoogte zijn van de nieuwste trends dan ik!

  • Is bekend met verschillende soorten markten

Ik heb allerlei soorten klanten in zowel de business to business sector als business to consumer. Het is belangrijk dat je van alle markten iets af weet, je kunt hierdoor de klant beter adviseren. En weet je er niet alles van, dan kijk je toch bij de Rabobank Cijfers en Trends! Hier vind ik altijd heel veel informatie over de markt, of zoek eens de social media kanalen af op zoek naar hoe de concurrentie het online doet.

  • Kan snel schakelen

Het marketingvak is dynamisch, is de ene dag vloggen nog populair de volgende dag wordt er al weer gesproken over het maken van podcasts. Je moet als marketeer alle tools snel je eigen kunnen maken. Dat betekent dat je soms ook zelf dingen moet proberen voordat ze je aan je klant kan adviseren.

En last but not least, een marketeer moet natuurlijk gevoel voor humor hebben. Want klantgesprekken moeten ook luchtig kunnen zijn en sommige facebookposts kunnen soms ook een vleugje humor gebruiken!

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.