De 5 meest voorkomende marketingproblemen

We zijn gek op blogs met rijtjes, die schrijf ik dus al te graag voor je! Dan kun je snel de blog scannen en kennis opdoen. Tijdens mijn werk praat ik met ontzettend veel ondernemers, groot of klein, startend of ervaren. Uit al deze verhalen, pak ik de pijnpunten die we gaan aanpakken door middel van een strategie. Ik deel vandaag vijf van deze problemen met je.

1. Geen keuzes kunnen maken in het aanbod

Vooral startende ondernemers hebben veel problemen met het maken van een duidelijke keuze. Ik heb het uiteraard ook zelf meegemaakt, in het begin van Marketingmadame deed ik eigenlijk alles. Als startende ondernemer wil je namelijk geen business mislopen dus je doet er alles aan om maar iets te vangen. Als je een duidelijke positionering hebt met een passend aanbod, dan vang je uiteindelijk veel meer. De bezoeker op je website of de prospect die je spreekt, zal veel beter begrijpen waarvoor hij of zij bij jou moet zijn.

2. Starten met de tools in plaats van met de strategie

Dit probleem komt in vrijwel elke fase van het ondernemerschap tegen. Wat ik zie is dat veel ondernemers horen van social media, podcasten of e-mailmarketing. Zonder dat ze een idee hebben wat ze daadwerkelijk willen vertellen of willen bereiken. Wat er dan gebeurt? Ze zetten complete funnels op, steken veel energie in podcasten en vervolgens gebeurt er helemaal niks.

3. Geen uitgewerkt merkkompas hebben

Het merkkompas kan op verschillende momenten om de hoek komen. Denk hierbij aan het vinden van personeel, bij het uitwerken van een nieuwe strategie of het bedenken van relatiegeschenken. De vraag is namelijk: waar staan wij als bedrijf voor?

Als er geen merkkompas is uitgewerkt dan zend je naar grote waarschijnlijkheid diverse soorten merkuitingen de wereld in. Daardoor ontstaat er steeds een ander merkbeeld en dat werkt vaak verwarrend voor volgers, prospects en klanten.

4. De merkpositionering nooit geclaimd

Als je een duidelijke merkpositionering hebt, ga hem dan ook claimen! Door hem te claimen zorg je ervoor dat je een plek krijgt in het hoofd van de klant. Als je dit niet doet, dan kan de concurrent jouw plek claimen. En grote kans dat als dit gebeurt, jij enorme stress ervaart. Want je hebt het gevoel dat je ingehaald wordt en je markt aan het verliezen bent. Zorg er dus voor dat al je een merkpositie hebt, deze ook gelijk goed duidelijk maakt.

5. Tools kiezen die niet passen bij het bedrijf

We willen vaak zoveel, momenteel is ‘passief inkomen’ een hot-item. Maar passief inkomen is niet zo passief, je moet er namelijk heel veel tijd in steken qua marketing. Dat moet je ook leuk vinden om te doen, anders kost het je bakken met energie. Daarnaast willen we vaak weinig energie steken in marketing en netwerken, daarom kiezen veel ondernemers voor funnels. Kijk eerst eens goed naar je doelgroep, is dit ook de manier of de wijze waarop je ze het beste kunt aanspreken?

Ik kan dit rijtje nog verder aanvullen, maar waarschijnlijk heb ik je al aan het denken gezet met deze vijf punten. Wil je graag een keer over jouw marketing praten? Maak een belafspraak wanneer het jou uitkomt!

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie