Boekreview: The Brand Flip

Dit zal een korte review worden, want het boek is nu eenmaal ook niet erg lang. Precies waar Marty om bekend staat: to the point schrijven. Dat leest lekker weg en zorgt ervoor dat mensen niet langer dan 3 uur over zijn boek doen. Kortom, allemaal plusjes om één van zijn boeken er een keer bij te pakken. Let wel, de boeken zijn in het Engels.

The Brand Gap had ik 1,5 jaar geleden al gelezen, een fijn boekje dat in vrijwel elke zin iets van waarde deelde. The Brand Gap focuste zich op het belang van branding en hoe je een brand opbouwt. The Brand Flip gaat daarin nog een stap verder en helpt je bij het serieus opbouwen van je merk.

Verander je denken

Zoals de naam al doet vermoeden, zorgt dit boek ervoor dat je perspectief verandert. Het boek deelt verschillende modellen en inzichten om aan de slag te gaan met je brand. Veel merken zijn opgebouwd vanuit eigen inzichten, maar een echt sterk merk bouw je voor je klant. Door je klant te doorgronden, weet je beter waar jij voor moet gaan staan. Zo ontstaat er een ‘fit’ en weet je dat jouw merk aan zal slaan bij de doelgroep.

Authentiek versus niet authentiek

Wat ik een mooi inzicht vond uit het boek was zijn rijtje: authentiek denken van een bedrijf versus niet authentiek denken. Je moet daarbij scores geven aan verschillende manieren van denken. Uiteindelijk kom je erachter hoe authentiek een bedrijf nu echt is. Niet alle stellingen die er stonden zijn op elk bedrijf van toepassing. Maar door stellingen aan te passen, kun je dit inzicht heel snel aan bedrijven geven. Deze neem ik dus zeker mee in mijn trajecten en trainingen.

Raad ik het boek aan?

Dat ligt er natuurlijk aan wat je plannen zijn! Maar wil jij je verdiepen in het goed opbouwen van een merk dat jarenlang meegaat? Dan zou ik zeker dit boekje erbij pakken. Het is een boek wat veel inspiratie geeft, dat maakt dat dit lekker wegleest. Zelfs het Engels is goed te begrijpen, je hebt niet eens door dat het in het Engels geschreven is. Ik zit er zelfs over nadenken om zijn derde boek ook aan te schaffen.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie