Boekreview: Marketing, de nieuwe principes

Deze zomervakantie had ik eindelijk de tijd om een marketingboek erbij te pakken. Eerder kon je al een review lezen van The Art Of Social Media, dit keer is het de beurt aan een boek van Steven van Belleghem. In zijn boek wilt hij laten zien dat de basis van marketing altijd blijft bestaan, maar vanwege de veranderende tijdsgeest anders toegepast zal moeten worden. Hij belicht verschillende marketingmodellen, cases en marketingbegrippen. Maar wat vond ik van dit boek?

Wat voor boek was het?

Tja, daar twijfel ik dus nog een beetje over. Ik heb het boek gekocht omdat het op mijn boekenlijst stond voor mijn Nima opleiding. Maar in eerste instantie had ik niet het gevoel dat het per se een lesboek was. Naar mijn gevoel is het een combinatie van een lesboek en een leesboek. Doordat er wel gebruik wordt gemaakt van modellen maar er niet de focus op ligt.

Het boek laat zien hoe de oude marketingfundamenten ook vandaag de dag nog van toepassing zijn. Het wordt duidelijk dat de nieuwe tools (zoals facebook, websites etc.) niet zonder de marketing principes kunnen.

De minpunten

  • Het was voornamelijk gericht op Business-to-consumer marketing. Ik kan me geen enkel voorbeeld bedenken dat gericht was op Business-to-business, erg jammer!
  • Lijstjes! Aan het begin een lijst je met wat je aan het einde van het hoofdstuk zou weten, aan het einde van het hoofdstuk een samenvatting in lijstvorm. Soms een beetje veel van het goede….
  • Ik weet niet of het aan mij ligt, maar er werden dingen weleens herhaald. Kan heel handig zijn als er veel tijd tussen het lezen van de hoofdstukken zit, maar in mijn geval was het wat overbodig. Ik heb het boek binnen een week gelezen, misschien was dit niet helemaal de bedoelding. 😉

De pluspunten 

  • Heel helder en vlot geschreven, hierdoor las het boek lekker door.
  • Veel voorbeelden! Ik houd van voorbeelden, hierdoor blijft de theorie altijd beter hangen.
  • Mooie vormgeving, doordat de pagina’s een goede indeling hebben, leest het fijn.

Eindconclusie

Moet je dit boek in je kast hebben? Dat denk ik niet. Toch, ben ik wel heel blij dat ik dit boek gelezen heb, het is een opfrisser en geeft weer nieuwe inzichten. Maar ik denk dat er op dit moment nog meer boeken zijn die met dezelfde blik naar de toekomst kijken. Zo staat er op mijn boekenplank ook een boek van Philip Kotler dat “Principes van marketing” heet, waar ik ook heel nieuwsgierig naar ben. Keep you posted!

Meer marketinginspiratie