Ik zat in een super fijne leesflow en las laatst binnen een week Marketing 4.0 uit. Het boek stond al ruim een jaar op mijn boekenplank maar elke keer ging een ander boek hem voor. Een tijdje terug las ik al marketing 3.0 en nu was het eindelijk tijd voor Marketing 4.0 geschreven door Philip Kotler samen met Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan. De laatste twee zullen je waarschijnlijk niet bekend voorkomen maar ik verwacht dat Philip Kotler wel een bekende voor je is.

De inhoud van Marketing 4.0

Marketing 4.0 gaat over de verandering van traditionele marketing naar digitale marketing. De kansen die de online wereld te bieden heeft, zorgen voor een heel nieuw speelveld voor marketeers. Het is natuurlijk de kunst om de digitale mogelijkheden zo goed mogelijk te implementeren in je marketingstrategie. Philip Kotler vertelt je in dit boek allerlei verschillende manieren waarop je de digitale wereld kan laten samenwerken met de offline wereld.

Daarnaast kijkt marketing 4.0 niet alleen naar de digitale wereld als nieuwe tool maar laat het ook zien wat voor invloed dit heeft op het koopgedrag van consumenten. Vooral hoofdstuk 5, 8 en 9 gaan hierop in. Philip laat zien dat de 4 A’s veranderd zijn in de 5 A’s, we moeten van merkgerichte marketing naar mensgerichte marketing om ervoor de zorgen dat onze klanten fans worden. Ik zal er nu allemaal niet te diep op ingaan, maar ik denk dat je nu wel een goed beeld krijgt van de inhoud.

Voor wie is het boek bedoeld?

Het boek is uiteraard geschikt voor (online) marketeers. Ben je op zoek naar een boek waar je echt iets mee kan en waar je voor 100% iets uit kan halen? Dan moet je voor Marketing 4.0 werkzaam zijn in de retail en dan het liefst voor grote bedrijven. De meeste tips, voorbeelden en strategieën uit het boek zijn geschikt voor de retail. Tegelijkertijd kun je heel veel tips, voorbeelden en strategieën ook toepassen in andere sectoren, alleen moet je hier zelf wel de creativiteit voor hebben.

Wat heb ik eraan gehad?

Ik heb onwijs veel nieuwe inzichten gekregen door dit boek. Niet dat dit boek veel nieuwe marketingstof opleverde, maar juist door de schrijfstijl van Philip Kotler wordt je getriggerd om op een andere manier naar bedrijven en de veranderende marketing te kijken. Vooral het hoofdstuk over de customer journey uitdenken en optimaliseren van touchpoints was voor mij heel verhelderend. Het boek bevatte hier goede afbeeldingen en een duidelijke uitleg zoals ik die zelf nog niet eerder had gezien.

Zou ik het aanraden?

Zeker! Het boek leest ontzettend fijn en geeft je veel nieuwe inzichten over de veranderende marketing. Marketing 4.0 zit goed in elkaar, korte hoofdstukken die vaak bestaan uit stappenplannen. Wat ikzelf heel erg belangrijk vind in marketingboeken zijn duidelijke praktijkvoorbeelden en daar ontbrak het zeker niet aan in marketing 4.0. Ik vond hem top! Ik kan stiekem niet wachten tot marketing 5.0 uitkomt!

Het boek zelf kopen?

2019-01-24T07:30:02+01:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op