Marketing 3.0

Boekreview: Marketing 3.0

Als je de naam “Philip Kotler” ziet staan, dan denk je waarschijnlijk weer terug aan de marketingboeken waarin het vijfkrachtenmodel te vinden was. Philip Kotler is bekend binnen de marketingwereld en dat is met een reden. Ik wilde dus graag meer te weten komen over zijn toekomstvisie. Marketing 3.0 en 4.0 werden een tijdje geleden door mij aangeschaft, vandaag lees je mijn mening over het boek Marketing 3.0 van Philip Kotler. 

Marketingboeken lezen….het blijft voor mij toch een uitdaging. Ik houd ontzettend van lezen, maar tussen het werken, leren en vrijwilligerswerk door is het soms best lastig. Een marketingboek lezen, vraagt om concentratie, soms is dat aan het einde van de dag nét iets te veel gevraagd.

Hoe is het boek ingedeeld 

Toen ik begon te lezen in de boek, kwam ik er eerst wat moeilijk in. Ik snap ook wel dat er geen spannende verhaallijn in zit, maar de manier van schrijven is een beetje wennen. Er wordt namelijk afgewisseld tussen nieuwe informatie, het verhaal rondom marketing 3.0 en voorbeelden uit de praktijk en het verleden. Daardoor vraagt het veel aandacht om dit boek te lezen. De praktijkverhalen daarentegen helpen je wel om de stof beter te begrijpen.

In het boek worden eerst de trends besproken en vervolgens deze nieuwe visie toegepast op de bedrijfsstrategie, bedrijfswaarden, channelpartners en aandeelhouders. Door deze indeling en de menige voorbeelden, wordt de nieuwe stof rondom marketing 3.0 je snel eigen.

De essentie van het boek

Oké maar waar gaat het boek nu echt over? Het boek laat zien hoe de marketing de komende jaren gaat veranderen. Marketing 1.0 was qua waarden alleen functioneel ingericht, Marketing 2.0 was gericht zowel functioneel als emotioneel. Marketing 3.0 gaat een stap verder en gaat ook over spirituele waarden. Volgens Philip Kotler moeten we klanten gaan behandelen als echte mensen met hoofd, hart en ziel. Je kunt mensen alleen nog maar echt aan je binden als je de ziel weet te bereiken. Het boek geeft aan dat je de ziel vooral kunt bereiken door als bedrijf als doel te hebben: de wereld te verbeteren. Op welke manieren dit allemaal vormgegeven kan worden, lees je in het boek!

Mijn conclusie

Het was een tijd geleden dat ik het boek gekocht had, toen ik het Bol.com linkje plaatste, schrok ik opeens van de prijs. Opeens ging ik nadenken of ik de prijs in overeenstemming vond met de inhoud van het boek. En…. Ik kwam tot de conclusie dat ik het boek een gepaste prijs vond hebben. De inhoud is zeer uitgebreid, er is gebruik gemaakt van veel verschillende bronnen en het is boek is zeker niet oppervlakkig! Ik zou het boek daarom ook zeker aanraden om een keer te lezen.

Meer marketinginspiratie