Boekreview: Business model generation

Iedereen die gestudeerd heeft kent het wel, een boekenkast vol met studieboeken waarvan misschien de helft intensief gebruikt is. Zo zag mijn boekenkast er dus ook uit. Tussen al deze studieboeken stond het boek “Business model Generation”  een boek van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur.

Ik verafschuwde het boek tijdens mijn studie, want ik was weer zo bijdehand om de engelse versie te bestellen. Ik nam het boek nooit mee naar school. Als we aan de slag gingen met het BMC-model dan luisterde ik gewoon naar de uitleg.

De afgelopen maanden is daar verandering in gekomen. Sinds ik afgestudeerd ben en van de praktijk heb mogen proeven, ben ik dit boek ontzettend gaan waarderen. Sterker nog, ik kan het iedere ondernemer aanraden.

Hoe zit het boek in elkaar?

Aan het boek hebben 470 co-auteurs meegewerkt uit wél 45 verschillende landen, allemaal mensen die in hun werk ook gebruik maken van het BMC-model. Het boek is ontworpen voor mensen die dingen willen bereiken. Het is bedoeld om nieuwe, innovatieve en creatieve manieren van ondernemen te stimuleren.

Het boek begint met het stap voor stap uitleggen van de 9 onderdelen uit het Business Model Canvas.

Vervolgens worden er verschillende soorten herkenbare business modellen toegelicht, zodat je de werking van het BMC-model beter gaat begrijpen.

Om het business model vanuit verschillende oogpunten te bekijken geeft het boek je handvatten om bijvoorbeeld je klant beter in kaart te brengen. Nu je weet hoe je organisatie in elkaar zit en je daadwerkelijk elk van de 9 vakjes uitvoerig kunt toelichten, is het tijd voor de volgende stap.

We zijn aangekomen bij de strategie! Er worden in het boek 4 verschillende strategieën toegelicht het is aan jou om te ontdekken welke strategie het beste past bij jouw business model.

Business modelling is een continu proces. Daarom krijg je in het laatste hoofdstuk uitleg hoe je dit proces het beste in kunt gaan.

Een BMC brainstormsessie

Dit is zeker een aanrader voor ondernemingen die op een kantelpunt zitten. Wanneer je met je onderneming stappen wilt zetten is het belangrijk dat je dit ook met de gehele organisatie in vliegt. Ik heb zo’n brainstormsessie geleid en vond het erg interessant om verhalen te horen vanuit alle lagen van de organisatie. Je krijgt nieuwe inzichten, je hoort dingen die je normaal niet hoort en je zorgt dat je medewerkers zich betrokken voelen.

Tijdens een brainstormsessie doorloop je de 9 blokken van het Business model canvas. Je gaat ze stuk voor stuk bespreken met je medewerkers en vraagt naar hun mening. Wanneer het BMC-model volledig is ingevuld, is het een idee om samen de trends en ontwikkelingen te bespreken. Ik deed dit op 3 verschillende niveaus, macro, meso en micro.

Op deze manier is niet alleen het bedrijf goed in kaart gebracht maar weet je ook veel meer over wat voor ontwikkelingen er plaatsvinden.

Waarom ben ik fan?

Ik ben een strategisch denker, ik houd van trends & ontwikkelingen en wil vernieuwingen graag doorvoeren in een gehele organisatie. Dit boek ondersteunt mij bij het kijken naar een organisatie. Het boek legt namelijk uit hoe je het BMC-model zo goed mogelijk kunt toepassen en je creatief kunt gaan denken. Het laat je beter kijken naar de samenstelling van je bedrijf.

Dankzij dit boek kijk ik steeds beter naar bedrijven waarmee ik dagelijks in aanraking kom. Hoe zit het in elkaar? Waar ligt de focus? Hoe creëert het bedrijf waarde voor mij? Etc.

Voor degene die graag willen weten wat het BMC-model precies inhoudt, lees dan deze blog.

Meer marketinginspiratie