Br@inbound marketing

Visie, strategie en doelen. Als kleine ondernemer moet je je net zo goed bezighouden met deze vraagstukken. Toch is het voor kleine ondernemers niet interessant om grote marketingplannen op te stellen. Ik heb een vriendin die dat heel goed begrijpt, zonder poespas heeft zij een lijnrechte visie voor haar onderneming. Ik ga je helpen om meer structuur aan te brengen in je onderneming.

Neem een bedrijf als voorbeeld

Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch? Ik vind het als ondernemer fijn om ideeën op te doen van andere ondernemers. Toen ik mijn eerste bedrijf begon, had ik Olcay Gulsen in mijn gedachte, ofwel Supertrash. Dit was mijn favoriete merk, in mijn opzicht vrouwelijk en toch stoer. Dat moest mijn bedrijf/merk ook uit gaan stralen.

Die vriendin waar ik het net over had, zij kijkt altijd naar Chanel als haar voorbeeld. Bij het uitzoeken van de kleuren op de wand tot het aannemen van personeel. Zij denkt: “Wat zou Chanel doen?”.  Het helpt haar om keuzes te maken en het zorgt ervoor dat alles met elkaar in één lijn ligt.

Denk groots maar in kleine stappen

Welke ondernemer houdt er nu niet van om groots te denken? Zichzelf even helemaal verliezen in de plannen die op hem/haar liggen te wachten. Soms is het goed om een stapje terug te doen. Ik houd persoonlijk erg van structuur en kijk dus altijd eerst naar de dingen die voor mij prioriteit hebben. Ik maak een planning voor de dingen die ik graag wil bereiken en stapsgewijs kom ik steeds een stukje dichter bij mijn doel. Als je het in kleine stappen doet ontdek je steeds meer waar jij je goed bij voelt.

Alles is leuk

Alles is nieuw, alles is leuk en iedereen wilt iets van je. Toch is het belangrijk om vast te houden aan de dingen die jij leuk vindt en die belangrijk zijn voor jouw organisatie. 

Wanneer er nieuwe dingen op je pad komen moet je je het volgende afvragen:

  • Sluit dit aan op mijn doelgroep?
  • Wat doen mijn concurrenten op dit gebied?
  • Past dit bij de doelen die ik wil bereiken?
  • Is dit wat ik met mijn bedrijf wil uitstralen?
  • Staan de kosten in verhouding met de baten?

Ik zou hier natuurlijk nog twee kantjes over kunnen schrijven, maar dan blijft het niet zo eenvoudig. Het gaat er om dat je in kleine projecten moet denken zonder het grote doel uit het oog te verliezen. Alleen dan kan je pas mooie dingen bereiken. Want dat je een kleine ondernemer bent hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je niet groots mag dromen!

2018-10-20T09:03:36+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op