6 tips om meer geld te verdienen aan je huidige klanten
Leuk een nieuwe klant erbij, maar wat verdienen we eigenlijk aan onze huidige klanten? Zijn ze eigenlijk nog wel actief? En wat geven ze op jaarbasis bij ons uit? Veel bedrijven laten geld liggen doordat ze vooral gefocust zijn op nieuwe klanten en daardoor de huidige klanten langzaam uit het oog verliezen. Dat kan een gezonde groei in de weg zitten. Daarom geef ik je in deze blog 6 tips om meer geld te verdienen aan je huidige klanten.
1. Bouw een e-maillijst op
Ik vond dit zelf ook erg lastig, in het begin stuur je een e-mail aan misschien 5 mensen. Maar e-mailmarketing is iets dat je langzaam opbouwt, maar wel heel waardevol is.
Doordat grootheden als Google en Facebook steeds meer macht hebben. Wordt jouw berichtje steeds minder vaak getoond en moet je sneller gaan betalen om bereik te hebben. En drie keer raden, die advertenties zijn steeds minder effectief en steeds duurder. Kortom, zorg dat je zelf de touwtjes in handen krijgt en bouw je eigen mailinglijst op. Deze kun je inzetten bij nieuwe acties, nieuwsberichten, tips of nieuwe producten.
2. Organiseer een event
Je moet een evenement niet gaan organiseren met als doel, meer omzet te behalen. Maar het indirect gebeurt het toch bij veel bedrijven. Organiseer op de vrijdagmiddag een keer een borrel, een informatiemiddag of een diner voor je VIP-klanten. Zo werk je aan je klantrelatie en krijgen ze ook weer nieuwe dingen van het bedrijf te zien.
3. Geef ze aandacht
Mensen willen gezien en gehoord voelen. Kijk eens in je bestand wie je top10/25/50 klanten zijn. Nodig deze uit voor een speciaal VIP-event met een diner erbij. Hiervoor betalen ze een kleine bijdrage en krijgen ze als eerst de nieuwe zomercollectie te zien. Alleen op die avond krijgen ze speciaal 10% korting. Ze mogen tijdens dit event gratis een vriend(in), broer, zus of moeder meenemen. Natuurlijk is deze avond een investering maar bedenk wat het je allemaal oplevert:
- Mond-tot-mond reclame want dit is een event waar graag over gesproken wordt. Veel mensen vinden het tof om als VIP aangemerkt te worden.
- Ze brengen een relatie mee, die waarschijnlijk zelf een lagere customer lifetime value hebben. Deze mensen krijgen op deze avond weer een nieuwe indruk van de winkel.
- De omzet tijdens het event is gering, mensen krijgen persoonlijke aandacht. Met goede verkopers verdien je het event makkelijk terug.
4. Een origineel en persoonlijk relatiegeschenk
Niet in elke branche is een relatiegeschenk van toepassing, omdat veel bedrijven ze niet meer aannemen. Maar voor het klein MKB, kun je prima aankomen met een origineel relatiegeschenk. Het is een mooie manier om je klant te bedanken voor zijn loyaliteit en tegerlijkertijd iets van jezelf achter te laten. Een relatiegeschenk hoeft niet duur of groot te zijn, toch kan het wel een mooi verhaal overbrengen wat past bij de branding van jouw bedrijf.
Een relatiegeschenk kan ook iets zijn dat slaat op de successen van je klant. Heeft de klant een nieuw bedrijfspand? Stuur een bos bloemen of een sleutelhanger op. Is jouw klant pappa geworden? Stuur een bedrukte romper op. Het gaat dus niet alleen om de kerstgeschenken.
5. Een loyaliteitsprogramma ontwikkelen
Loyaliteitsprogramma’s werken nog steeds, maar je moet ze wel goed inrichten. De stempelkaart die pas vol is na 3 jaar, die heeft zijn effectiviteit verloren. De ICIparisXL en de Hunkemöller hebben een spaarprogramma opgezet, waarbij je al bijna naar 3 aankopen een kortingsbon krijgt. Een loyaliteitsprogramma is tegenwoordig veel meer dan sparen voor korting. Sommige bedrijven geven zelfs al punten als je je geboortedatum invult en je schoenmaat doorgeeft. Al deze punten zorgen ervoor dat jij eerder je kortingsbon krijgt. Zo zorgt het bedrijf ervoor dat ze ‘big data’ verzamelen in eigen beheer. Met die informatie kunnen ze vervolgens weer gerichte marketing uitvoeren. Ze maken de cirkel dus weer rond, superslim!
6. Maak van je klanten ambassadeurs
Je beste salesmensen zijn enthousiaste klanten. Het handigste is als je deze klanten gaat inzetten om weer nieuwe klanten aan te brengen. Dat kost jou minder tijd, geld en inspanning. Dit kun je doen door een waanzinnige beleving neer te zetten, denk aan de Rituals winkels waar iedereen weleens een kijkje wil nemen. Maar een andere manier om je klanten in te zetten voor nieuwe klanten, zijn bring a friend acties. Bij deze actie krijgen jij en je vriend(in) korting op je aankoop.