We moeten iets met social media doen” Deze uitspraak hoor ik regelmatig tijdens mijn werk. Vervolgens stel ik een aantal vragen om meer inzicht te krijgen in het bedrijf  en de doelen die het nastreeft. Ik geef je vandaag alvast een voorzetje. Met deze 6 stappen ben jij klaar om vol zelfvertrouwen aan de slag te gaan met social media.

Wil je liever niet lezen? Bekijk dan mijn Youtube filmpje over het starten met social media

1. Welke kanalen ga je inzetten

Voordat je begint aan social media is het belangrijk om voor jezelf vast te stellen welke social media kanalen je inzet. Je kunt beter kiezen voor 2 kanalen die je heel goed inricht dan 8 social media kanalen die geen van alle iets uitstralen. Bedenk je goed welke mensen je met je kanalen wilt bereiken en wat je wilt uitstralen. Ga je voor business to business? Kies dan voor LinkedIn. Wil je juist consumenten bereiken? Kijk dan eens naar Facebook en Instagram! Wil je mensen bereiken die bewust bezig zijn met hun interieur en levensstijl? Dan is Pinterest misschien iets!

2. Bepaal een strategie, imago, missie, visie

Bepaal per social media kanaal hoe je het in gaat zetten. Wat wil je bereiken met het kanaal? Wat wil je precies uitstralen met je bedrijf? Vervolgens is het belangrijk om alles daarop aan te laten sluiten. Kwaliteit is belangrijk, ga voor een duidelijk profielfoto en een headerafbeelding die past bij jouw dienst of product. Mensen moeten in een opslag zien waar jouw onderneming voor staat.

3. Bedenk verschillende soorten content

Elke keer dezelfde berichtjes plaatsen, daar wordt niemand gelukkig. Wanneer je je doelgroep hebt vastgesteld is het belangrijk om jezelf in hun te verdiepen. Wat willen ze graag zien? Wat lezen ze graag? Maak kijk ook naar je onderneming zelf, wat voor soorten berichten kun jij vanuit je organisatie delen? Misschien kun je een dag kiezen voor een vaste rubriek. Denk bijvoorbeeld aan Marketing monday, Dilemma op dinsdag, Throwback thursday etc.

4. Een duidelijke planning

Social media is helemaal je ding of je vindt het niks, maar één ding is zeker, je komt er niet onderuit! Wanneer social media een ‘moetje’ is en je het veel te druk hebt om elke keer spontaan een berichtje te schrijven, wordt het tijd voor een contentkalender! Dankzij een contentkalender krijg je meer overzicht en structuur.

5. Vergelijk jezelf niet continu met een ander

Natuurlijk zijn jouw concurrenten ook op social media te vinden. Dat betekent niet dat jij niet hetzelfde soort berichtjes kan en mag plaatsen. Als diegene precies eenzelfde soort bericht plaatst als jij van plan was, moet je jezelf vooral niet tegenhouden. Onthoud altijd wat jou uniek maakt en waarom mensen keer op keer voor jou kiezen. Jouw volgers zullen hoogstwaarschijnlijk niet jouw concurrenten volgen, maak je dus geen zorgen om wat een ander doet.

6. Houd vol ook als likes, reacties of views tegenvallen

Wanneer je pas begint met social media, kan het resultaat soms een beetje tegenvallen. Maak je daar geen zorgen om en blijf vooral doorgaan. Het is belangrijk dat je de tijd neemt om social media te ontdekken. Test verschillende soorten berichtjes en kijk op welke tijdstippen je het beste een bericht kunt plaatsen. Koop in ieder geval nooit likes en ga voor het opbouwen van een fanbase. Echte oprechte content zal de juiste mensen aantrekken!

Nog niet helemaal duidelijk waar jij met je bedrijf naar toe wilt? Geen zorgen! Marketingmadame is graag een sparringspartner en gaat samen met jou in gesprek. Samen komen we erachter wat voor jouw bedrijf gaat werken.

2018-12-09T20:00:23+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op