6 branding boeken voor marketeers cover

6 branding boeken voor marketeers

Is branding een aparte tak van sport of hoort het bij marketing? Als je het mij vraagt is het onderdeel van marketing en kan het één niet zonder het ander. Daarom maak ik graag een overzicht van de brandingboeken die in mijn boekenkast staan. Wie mij al wat langer volgt op Instagram, weet dat ik graag nieuwe boeken uitprobeer. Zijn het allemaal successen? Nee zeker niet! Ik neem je mee in een aantal boeken die ik bezit zodat je een sterk merk kan bouwen.

1. De boeken van Marty Neumeier: Brand Flip, Zag en Brand Gap

Ik noem ze hier in één keer want de boeken lijken heel veel op elkaar, Brand Flip, the Brand Gap en Zag brengen ze weer nieuwe inzichten als het over branding gaat. Het zijn hele dunne boekjes, veel pagina’s zijn ook nog eens gevuld met quotes. Maar dat mag de pret niet drukken. Ze lezen heel lekker weg en geven veel inspiratie. Deze boeken zou ik niet onder de ‘zware kost’ scharen, het zijn laagdrempelige branding boeken. Deze boeken zijn in het Engels geschreven, maar laat het je zeker niet weerhouden om deze boeken te lezen. Lees hier de review van Brand flip.

2. Het succes van Internal branding

Ik vond dit een heel fijn en verhelderend boek. Internal branding is een onderwerp wat nog vrij nieuw is, er is nog weinig over geschreven in verhouding tot ander marketing en branding onderwerpen. Internal branding gaat over het merk van binnen laten leven, voordat het naar buiten mag. Je leest in dit boek veel praktijkverhalen en er staan goede modellen in die je helpen om structuur te geven aan het proces. Ik raad dit boek dus zeker aan.

3. Building a story brand

Heel eerlijk, niet mijn favoriete boek. Dit boek vertelt je hoe de meeste merkverhalen zijn opgebouwd en hoe je van je klant de held maakt in je brandverhaal. Ik vond het leuk om te lezen hoe dit terugkomt in bijvoorbeeld films en hoe mensen mee worden genomen in het verhaal. Maar na het lezen van het boek voelt het als een trucje dat uit wordt gevoerd, bij dit boek kun je ook nog aanmelden als een partner van StoryBrand en sta je aangeschreven als een marketingbureau dat weet hoe je StoryBrand moet toepassen. Hier zit uiteraard een prijskaartje aan. Daardoor gaat mijn hart niet sneller kloppen van dit boek en voelt het alsof ik in een funnel zit.

4. Brand design

Dit is echt geschreven als een schoolboek en kun je dus zien als een naslagwerk. Ik vond het een heel fijn boek dat vooral veel structuur gaf. Er staan praktijkvoorbeelden in van grote bedrijven maar dit boek is vooral waardevol vanwege de bekende strategische modellen die worden gebruikt. Daarnaast vond ik het fijn om te lezen dat Ruud de Boer aangaf dat een merk pas echt naar buiten mag, als het van binnen verankerd is. Het boek geeft dus heldere inzichten over bestaande merken.

5. Sterk digitaal merk

Dit boek valt onder dezelfde categorie als de vorige. Het is een dikke pil die geschreven is als naslagwerk. Het staat vol met interessante tips en modellen. Ik pak dit boek er dan ook vooral bij als ik trainingen bouw of als ik ergens over twijfel. Is het een must? Nee, maar mocht je je verder willen verdiepen in branding, overweeg dan zeker dit boek.

6. Start with why

En als er één boek is dat niet mag ontbreken in jouw boekenkast, dan is het dit boek van Simon Sinek. Ik ben een groot fan van zijn werk en dit boek is één van de belangrijkste boeken als het om branding gaat. Het begint namelijk allemaal met je WHY. Het is een boek dat volstaat met leuke verhalen en is heel inspirerend. Ik was zo ‘stoer’ om hem in het Engels te lezen, dat las op zich best lekker weg! Ik kan hier heel lang over schrijven, maar dit is simpelweg een boek dat niet mag ontbreken.

Bekijk hier de marketing en branding boeken die ik jou aanraad. Daarnaast lees je op MarketingMadame ook een aantal boeken over persoonlijke ontwikkeling en ondernemen. Wil je graag meer leren over een nieuw onderwerp, zorg dan dat je 5 boeken leest. Dat is echt genoeg, want daarna gaan alle boeken op elkaar lijken en brengen ze op een gegeven niet veel meer.