LinkedIn

Een social media bericht maken is geen magic maar het is wel een mix van de juiste elementen. Ik geef je een paar van mijn tips & tricks in de blog van vandaag. Voordat ik begin, wat je ook doet op social media, zorg ervoor dat het niet geforceerd aanvoelt voor de lezer. Jij moet enthousiast worden van je berichtje, dan worden je lezers dat ook!

1. Maak gebruik van persoonlijke content

Regelmatig zit ik met ondernemers rond de tafel en stuk voor stuk geven ze het aan dat ze het lastig vinden om een leuk social media bericht te verzinnen. Wanneer ik eenmaal met ze in gesprek ga, krijg ik ontzettend veel content van ze, waar ze niets mee doen! Juist persoonlijke verhalen, belevenissen en ervaringen doen het goed op social media. Die laten namelijk zien dat je een mens bent, je volgers gaan hierdoor helemaal op in jouw verhaal.

2. Gebruik een veelzeggende foto of video

Een foto zegt meer dan duizend woorden, alhoewel video’s tegenwoordig ook aan populariteit winnen. Of je nu kiest voor foto of video, mijn advies is om het zo simpel mogelijk te houden. Content die echt en oprecht is, zorgt voor de juiste traffic. Een video of foto hoeft niet perfect te zijn, als het verhaal dat je deelt je volgers maar aanspreekt.

3. Vertel verhalen van klanten

Ik vind het zelf ontzettend leuk om verhalen van mijn klanten te delen. Ik doe zoveel inspiratie op wanneer ik met mijn klanten aan het kletsen ben. Ze geven me nieuwe inzichten waardoor ik weer content kan delen. Doordat ik verhalen van mijn klanten deel, spreek ik ook potentiële klanten aan die zich herkennen in de verhalen.

4. Durf je kwetsbaar op te stellen

In een wereld waarin we ons allemaal mooier voordoen dan we zijn, is het weleens goed om je kwetsbare kant te laten zien. Dat betekent niet dat je social media bericht een tranendal moet zijn, maar het moet wel eerlijk zijn. Plaats een social media bericht waarin mensen zich kunnen herkennen. Hierbij kun je denken aan:

  • Een kop koffie uit je handen laten vallen op de maandagochtend
  • Een leuke opdracht die helaas niet doorgaat
  • Een product dat niet zo is geworden als je had bedacht

5. Die emoticons zijn er niet voor niets

Ik ben een fan van emoticons en gebruik ze dan ook regelmatig in de berichten van mijn klanten. Er komen steeds meer emoticons bij, daardoor wordt het extra leuk om ze te gebruiken. Ik vind dat emoticons je social media bericht compleet maken. Daarnaast kun je door consistent gebruik te maken van dezelfde emoticons in je social media berichten ook een eigen stijl creëren. Ik gebruik bijvoorbeeld de sterretjes en het gele hartje omdat ik deze het beste bij mijn onderneming vind passen.

Een laatste tip van een social media consultant

Je bericht is getypt, de foto of video is toegevoegd en over de emoticons zijn geen twijfels. Lees dan alsjeblieft nog een keer je social media bericht opnieuw. Soms glipt er een spellingfout of een grammaticafout tussen je vingers door. Maar het kan ook zijn dat een zin niet lekker loopt of dat je drie keer hetzelfde woord hebt gebruikt. Door op deze kleine dingen te letten, ziet je berichtje er al een stuk netter uit.  

Wil je nog eenvoudiger aan de slag gaan met je social media content? Bekijk dan de contentplanner die ik hiervoor speciaal heb ontwikkeld!