google analytics

Afgelopen week had ik weer een hele leuke gesprekken met ondernemers. Ik kom er regelmatig achter dat ondernemers geen idee hebben van alles wat zich afspeelt op hun website. Sterker nog, soms hebben ze geen eens Google Analytics op hun website geïnstalleerd. Daarom geef ik je vandaag 5 redenen om in Google Analytics te duiken!

  1. Je komt meer te weten over je bezoekers

Het ligt misschien een beetje voor de hand, maar je komt dus echt veel meer te weten over je bezoekers. Waar komen ze vandaan? Zijn het mannen of vrouwen? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Allemaal nuttige informatie die ook gebruikt kunnen worden bij het targeten in Facebook of Instagram advertentiebeheer.

  1. Je weet of je marketingactiviteiten effect hebben

Je post op facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en plaatst video’s op Youtube. Maar via welk kanaal komen je bezoekers nu binnen? En welk kanaal moet de meeste aandacht krijgen? Ben je wel goed bezig op de social media kanalen. Via welk kanaal blijven bezoekers het langste op jouw website? Welke pagina’s worden bekeken via welk kanaal? Super waardevolle informatie waar jij je marketingactiviteiten op kunt sturen!

  1. Je komt meer te weten over het gedrag op je website

Hoe bewegen mensen over je website. Gaan ze van je blog gelijk weer weg? Of klikken ze door naar je diensten? Misschien moet je nog een knop toevoegen op een pagina? Hoe langer mensen op jouw website blijven, hoe blijer Google wordt, want het betekent dat jouw website erg interessant is. Hoe beter jij weet hoe mensen over jouw website gaan, hoe beter jij je website in kunt richten.

  1. Je weet welke pagina’s het beste bekeken worden

Merk je dat de pagina over fotoshoots voor families het beste bekeken wordt in de maand juli? Dan is het wellicht interessant om je Google Ads en social media campagnes daarop aan te passen! Zie je dat blogs over massages goed gelezen worden door organic bezoekers, wellicht interessant om er ook een video over te maken?

Ik bekijk dagelijks via de Google Analytics app welke pagina’s bekeken worden. Hierdoor weet ik welke blogs het beste geschreven zijn, waar mensen op zoeken en waar ik meer aandacht aan moet besteden.

  1. Je kunt doelgerichter te werk gaan!

Nu je zoveel cijfers hebt, kun je alle marketingactiviteiten hierop in gaan richten. Duik daarom wekelijks in je Google Analytics om te weten te komen wat er allemaal op je website is gebeurd.

En er is natuurlijk nog veel meer te ontdekken in Google Analytics! Je kunt ontzettend veel cijfers naar voren halen dankzij deze marketingtool. Zijn alle cijfers altijd relevant? Nee dat zeker niet! In mijn nieuwe online SEO training doorloop ik met jou de belangrijkste cijfers zodat je al gelijk veel meer te weten komt over jouw website!

P.S. Ik duik tijdens de training ook gelijk in Google Search Console zodat je ook weet via welke zoekwoorden mensen op jouw website komen!