Ik heb dagelijks veel gesprekken met ondernemers, allemaal met hun eigen redenen om te starten met marketing. Daarnaast heb ik ook gesprekken met ondernemers die nog nooit iets met marketing hebben gedaan en het waarschijnlijk ook nooit zullen doen. Met deze blog hoop ik je ogen te openen en te laten zien op welke facetten marketing allemaal van toepassing is.

1. Je doet nu niks aan marketing, sales of netwerken

Je hebt het altijd zo gedaan en zo ging het altijd goed, maar je voelt dat je eigenlijk meer moet doen. De klanten kwamen altijd wel, ze stonden voor deur, ze kwamen via via, maar je wilt meer grip krijgen op de toestroom aan klanten.

Marketing zorgt ervoor dat je meer te weten komt over je klanten/doelgroep. Je leert wat wel en niet werkt en kunt steeds meer aansturen op een aankoop. Wanneer je weet waar je je budget op in moet zetten, weet je ook zeker dat je het terug gaat verdienen!

2. Je wilt graag toekomstgericht werken

Achteruit kijken kunnen we allemaal, maar als we vooruitkijken kunnen we veel meer bereiken. Met marketing ben je continu bezig met de kansen en bedreigingen die ervoor je liggen. Waar ga je op inspelen? Waar houd je jezelf ver bij vandaan? Wie is je doelgroep en waar zijn zij in geïnteresseerd?

Marketing bepaalt voor een groot deel jouw bedrijfsvoering, ben je een marketingminded bedrijf dan ben je ook bezig met de toekomst van je bedrijf.

3. Je gaat een nieuw product of dienst in de markt zetten

Je gaat een nieuw product of dienst in de (een nieuwe) markt zetten. Je hebt geen idee hoe je dit aan moet pakken maar je wilt het wel graag goed doen, je hebt het gevoel dat je maar één kans hebt. Je weet dat er wellicht een marktonderzoek gedaan moet worden. En de doelgroep? Daar weet je ook nog maar weinig van.

Wanneer je in marketing investeert zorg je ervoor dat je vanaf het begin gelijk weet waar je als bedrijf staat.

  • Je verzamelt de cijfers op de juiste manier
  • Je weet welke kanalen wél en niet werken
  • Je weet wie je doelgroep is en hoe je daarop moet inspelen
  • Je weet je marketingbudgetten op de juiste manier te besteden

4. Je wilt van offline naar online gaan

Je hebt in het verleden vaak geïnvesteerd in offline marketing. Je adverteerde in een lokale krant of magazine en daar kwamen wel leuke reacties uit. Maar je voelt dat je niet goed wist of deze marketingactiviteiten effect hadden. Je wilt het serieus aan gaan pakken! Je weet dat je veel meer cijfers krijgt met online adverteren.

Daarnaast gaat jouw bedrijf ook steeds meer online, je biedt online trainingen aan of hebt een webshop waardoor je nog meer mensen kunt bereiken. Maar hoe ga je dat goed aanpakken?

5. Je weet dat je, gezien de markt, moet veranderen

Er is nog vaak de associatie dat marketing alleen datgene is wat een ander ziet, alles gericht op de buitenkant. Marketing is veel meer dan dat! Ga eens kijken wat er gebeurd is met jouw cijfers. Welke producten doen het goed? Waar behaal je de meeste omzet? Waar verkoop je alles in grote aantallen van? Etc. Hoe meer jij uit jouw administratie kan halen hoe beter we doelen kunnen stellen en hoe beter de marketing kan worden uitgevoerd.

Tot slot: Is marketing echt nodig binnen een bedrijf?

Het ligt er heel erg aan wat je doelen zijn. Sommige bedrijven zijn blij met hoe het gaat en gaan zo altijd verder, ze netwerken en dat is voldoende. Maar zij doen ook dingen die te maken hebben met marketing, een strategie hoe ze het aanpakken met hun klanten, de flyer die ze geven, tot de manier waarop het e-mailverkeer verloopt. Aan de buitenkant doen ze misschien niet veel en adverteren doen ze al helemaal niet, maar marketing maakt wel degelijk deel uit van hun werkzaamheden.