5 manieren om meer te verdienen aan je klant

Vaak zijn we blij dat we er een nieuwe klant bij hebben, maar hoe fijn zou het zijn als we nog meer aan de klant kunnen verdienen? We betalen veel voor het binnenhalen van een nieuwe klant. Vaak is je hele website erop ingericht, heb je speciaal tools aangeschaft zoals chatbots maar het kan ook zijn dat je heel veel tijd kwijt bent aan het offertetraject. Dit soort kosten wil je uiteraard terugverdienen, hoe mooi zou het dan zijn als je per klant de omzet kunt verhogen?

1. Een loyaliteitsprogramma opzetten

Geloof het of niet, maar ze werken nog steeds! Willen ze slagen, dan zijn ze natuurlijk wel van een aantal punten afhankelijk. Niemand wordt gelukkig van een ouderwetse stempelkaart met 15 stempels om te sparen, waarvan de helft van het assortiment geen stempels oplevert en je de winkel slechts een keer per twee maanden bezoekt. Zonder de details kunnen we al concluderen dat je de stempelkaart kwijt bent voordat je hem vol hebt gespaard.

2. E-mailmarketing gericht inzetten

Zorg voor een goed CRM-systeem waardoor je klantenlijst kunt maken op basis van bijvoorbeeld: Merken, diensten, bestedingsbedrag, producten etc. Hierdoor kun je mensen gericht aanspreken met de juiste content. Als je verdienmodel gericht is abonnementhouders, dan is het belangrijk dat je deze mensen betrokken houdt bij je bedrijf.

3. Direct marketing

Die gepersonaliseerde kaart of brochure in de brievenbus, de klant neemt de moeite om deze te lezen. Kijk wel goed naar de frequentie waarin je dit doet, de waarde die je het meegeeft en het materiaal en de vorm die je kiest. Een simpele flyer gaat niet opvallen, kies voor een opvallend formaat of een stevige papierdikte. Wat je ook doet, zorg dat het bij de klant en je merk past.

4. Complementaire goederen inzetten

We vergeten zo vaak om producten te verkopen die passen bij het product waar de klant voor kwam. Webshops hebben dit vaak goed op orde door pakketdeals te maken. Maar offline wordt er nog te weinig aandacht aan besteed. Denk aan gebak bij de koffie of aan een cameratas bij een nieuwe camera of de schoensmeer of riem bij het nieuwe paar schoenen. Al die kleine dingen die je erbij verkoopt, lopen op en ze laten zien dat je meedenkt met de klant.

5. Een sterk merk

Kijk eens goed naar de producten die je keer op keer koopt bij hetzelfde bedrijf. De hoeveelste Iphone heb je? Waarom koop je je boodschappen elke keer bij Jumbo? Waarom draag je alleen maar jeans van G-star? Deze merken doen iets goed, je voelt je verbonden met deze merken. Ze maken je leven makkelijker, ze geven je meer zelfvertrouwen of ze zorgen dat jij minder tijd kwijt bent aan boodschappen doen. Als je een sterk merk hebt, kiezen klanten keer op keer voor jou omdat je keer op keer de waarde levert die ze van jou verwachten.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.