5 manieren om alles uit je klantenbestand te halen

Een klantenbestand is goud waard, als je het maar goed onderhoud. Toch is het merendeel van de ondernemers vooral bezig met de omzet die behaald moet worden. En heel plat gezegd, maakt dat vaak niet uit waar het vandaan komt. Maar op de lange termijn is het verstandig om aandacht te blijven besteden aan je bestaande klanten.

1. E-mailmarketing toepassen

Er wordt gedacht dat e-mailmarketing dood is, maar dat is zeker niet zo. Wanneer je een goed merk neerzet, pakkende onderwerpen schijft, dan wordt jouw nieuwsbrief echt wel gelezen! En komt er ook nog omzet uit! Door middel van een nieuwsbrief kun je in contact blijven met je klantenbestand. En heb je nu geen tijd voor het versturen van een nieuwsbrief? Dan is het wel handig om alvast gegevens van je klanten geordend te verzamelen.

2. Loyaliteitsprogramma opzetten

Dit is vooral een idee dat past bij webshops en winkels. Je kunt niet meer zonder loyaliteitsprogramma, maar een goed programma in elkaar zetten vraagt aandacht. Dat gaat verder dan een stempelkaart of punten verzamelen. Dat vraagt ook om een online omgeving en een manier om meer gegevens te verzamelen van je klanten. Denk aan schoenmaten, kledingmaten, favoriete kledingstukken etc.

3. Gepersonaliseerde acties opzetten

Hoe beter je CRM is ingericht, hoe meer je kunt gaat segmenteren. En segmenteren is heel nuttig voor gerichte marketingacties. De beste manier om nu je klant nog te bereiken is een unieke kaart sturen per post. Bedenk acties die op een bepaald segment aansluiten en stuur dit toe per post. Geef ze een bepaalde korting gebaseerd op hun besteed bedrag. Of geef ze een product cadeau omdat ze een ander grote product kochten.

4. Bring a friend acties

Je hebt al heel wat goede klanten, die kun je aanmoedigen om hun vriend of vriendin mee te nemen. In ruil daarvoor krijgen ze een korting, goodiebag, product etc. Door bij de kassa te vragen of mensen zich willen aanmelden als nieuwe klant, kun je tijdens zo’n actie je klantenstand aanzienlijk uitbreiden. Je kunt vervolgens iedereen weer via e-mailmarketing benaderen.

5. Netwerkevents of vip-events organiseren

Of je nu werkt in de B-to-B of de consumentenmarkt, je kunt passende events opzetten voor je bestaande klanten. Denk aan een kennissessie of een vip-event voor je beste klanten. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar het is heel goed voor het onderhouden van de klantrelatie. Daarnaast is de kans groot dat ze iemand meenemen die nog niet met jou bekend is. Uit zo’n event volgt vaak mond-tot-mondreclame en posts op social media.

Dit zijn slechts 5 ideeën om je klantbestand zo goed mogelijk in te zetten. Uiteraard kunnen wij nog veel meer bedenken voor je! Vond je dit een leuke blog en wil je met het onderwerp klantretentie aan de slag? Lees dan ook mijn boek “Oh, maar deze is al klant…”

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.