5 dingen die je niet moet doen op social media

Social media, ieder bedrijf is wel actief maar ieder op zijn eigen manier. Ik volg verschillende bedrijven uit de omgeving. Laatst stond ik verbaasd van een berichtje wat ik tegenkwam. In het berichtje vertelde het bedrijf dat het na het hoogseizoen weer meer zou focussen op social media en dat de volgers weer berichten konden verwachten….Dit zijn dus teksten waar mijn handen van gaan jeuken.

Een lange tijd niks online plaatsen

Dat dit nummer 1 is, lijkt me duidelijk! Zoals ik al vaker heb gezegd, je kunt beter geen social media profiel hebben, dan een slecht onderhouden profiel. Business is business en als het goed gaat, dan krijgt social media gewoon minder aandacht, logisch! Maar al die mensen die jouw bedrijf dus hebben bezocht tijdens het hoogseizoen en nieuwsgierig werden naar je social media kanalen, zagen dus dat je al een paar maanden niks had geplaatst. Hoe denk je dat zo’n account overkomt?

Slechte kwaliteit foto’s gebruiken

Een goede foto zegt meer dan 1000 woorden toch? En nog steeds worden er onscherpe foto’s gebruikt, foto’s waar geen hoofd op staat of foto’s die van een website worden geplukt. Super zonde! Hoe simpel is het tegenwoordig om een mooie foto met je telefoon te maken?

Afbeeldingen van internet gebruiken

Afbeeldingen, geen foto’s dus. Dan heb ik het over plaatjes van “sale” of “fijn weekend” en dan heb ik het nog niet gehad over “gesloten”.  Je wilt nog snel even iets plaatsen maar hebt totaal geen foto’s, internet is dan je beste vriend. Maar passen deze plaatjes in jouw huisstijl? Passen de plaatjes wel bij het imago van jouw winkel of bedrijf?

Teksten zonder inhoud

Als je een tekst moet bedenken voor een social media bericht, schrijf deze dan altijd voor de lezer. Wees creatief, laat het aansluiten op de afbeelding en lok reacties uit! Reacties en likes zijn belangrijk voor Facebook, hierdoor wordt jouw bericht eerder in het nieuwsoverzicht getoond.

’s Avonds om 22:00 iets plaatsen

De meeste social media berichten worden overdag geplaatst, mensen kijken vaak rond koffietijd of etenstijd op social media. Ik zie vaak nog verschillende bedrijven rond 21:00/22:00 iets online plaatsen, zonder resultaat! Waarschijnlijk zitten deze mensen ’s avonds op de bank en bedenken ze dat er nog wat online geplaatst moet worden. Daar is op zich niks mis mee. Maar plan dit soort berichten dan in voor de volgende dag op een tijdstip wanneer jouw volgers ook actief zijn. Pfoe! Aardig wat puntjes hè! Social media hoeft niet lastig te zijn, als je maar vooruit denkt. Een contentkalender kan hierbij ontzettend helpen. Marketingmadame kan jou als ondernemer ondersteunen bij het opzetten van een contentkalender om zo meer continuïteit te garanderen op social media.

Meer marketinginspiratie